ترکیب سرطان زای آکریلامید را چقدر می شناسید ؟

آکریلامید به عنوان یک ترکیب سرطان زا در مواد غذایی وجود دارد. حتی دیده شده است در مواد غذایی که اندیس گلایسمی بالایی دارند، ترکیبی به نام آکریلامید بیش تر وجود دارد، و به این دلیل احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. مطالعات دانشمندان سوئدی نشان داده است، این ترکیب در مواد غذایی ای که سرشار از کربوهیدرات هستند و به شدت داغ می شوند، تشکیل می شود و زیانبار است، به طوری که می تواند سلامت میلیون ها انسان را با مخاطره روبه رو کند. این ترکیب، سال 2002 برای اولین بار به عنوان یک ترکیب سرطان زا شناخته شد و سازمان بهداشت جهانی آن را عامل بروز سرطان اعلام کرد که براثر و پیوند بین یک اسید آمینه و قند در درجه حرارت بسیار زیاد ایجاد می شود.

محققان به تازگی دریافته اند که این ترکیب می تواند جهش در ژن ها ایجاد کند و تومورهای بدخیمی در معده به وجود می آورد.

این تحقیقات نشان داده که این ترکیب موجب بروز صدمه به سیستم عصبی می شود. در غذاهای سرخ شده، تنوری و کباب شده این ترکیب بیش تر دیده می شود. به این دلیل توصیه می شود سبزیجات را تازه میل کنید و از زیاد پختن سبزی ها و سوزاندن آن ها به طور جدی دوری کنید. زیرا در این صورت آکریلامید به مقدار زیاد در غذا تولید می شود.

نتیجه مطالعات سال 2003 به مقدار زیاد در غذا این ترکیب را عامل بروز سرطان کیسه صفرا، روده و کلیه شناخته است.

دانشمندان دریافته اند پخت غذا با ماکرووی موجب تشکیل آکریلامید بیش تر در مواد غذایی می شود و از این طریق می تواند زمینه ساز بروز این بیماری در افراد مستعد باشد.

در عین حال محققان دریافته اند سیب زمینی هایی که برای تهیه چیپس در ماکروویو به کار می روند، دارای مقدار زیادی از این ترکیب هستند، به خصوص اگر این مواد غذایی در ظروف یا بسته بندی های قرار گیرند این ماده سرطانزا در آن ها بیش تر یافت می شود. دمای بالاتر از 100 درجه این روش پخت نیز احتمال خطر را افزایش می دهد. در مقایسه چیپس هایی که به روش های مختلف تهیه شده اند، دیده شده که در سیب زمینی سرخ شده کم ترین میزان و در چیپس های معمولی بیش ترین مقدار این ترکیب وجود دارد. در حالی که سیب زمینی هایی که در ماکروویو تهیه می شوند در میان این دو دسته جای دارند.

در حین پخت مواد غذایی غنی از پروتئین مانند مرغ یا گوشت قرمز، این ترکیب به میزان متوسط ایجاد می شود، در حالی که در مواد غذایی که غنی از کربوهیدرات هستند و در دمای بسیار بالا پخته می شوند، مقدار بالایی از این ترکیب ایجاد می شود. به این دلیل متخصصان تغذیه توصیه می کنند از چربی و گوشت قرمز کم تر و از میوه ها و سبزی های تازه و فیبر به میزان بیش تری استفاده شود تا احتمال ابتلا به سرطان به صفر برسد.

غذای پخته شده با حرارت بالا زیان بار می باشد. لیکن پختن در مایکرووی مضرتر است. مایکروو با تغییرات شیمیایی در ملکول های مواد غذایی، به کاهش محتویات مغذی آن به میزان 60 تا 90 درصد منجر به سمی شدن آن می شود.

این تغییرات در ملکول ها به غیر طبیعی شدن و غریبه بودن برای بدن انسان می انجامد و برخی از آن ها نیز سرطان زا (کارسینوژن) می شوند. تحقیقات در آمریکا، روسیه و سوئیس نشان داده اند که خوردن غذاهای مایکرووی شده ممکن است به افزایش برخی از سرطان های خاص، عدم تعادل هورمون ها، اختلال لنفاتیک ها، اختلال هاضمه، اختلال ایمنی، ناراحتی های خونی، مسائل و مشکلات ذهنی و مغزی و حتی بیماری های قلب و عروق منجر گردد.