دکتروالترویلت از محققان هاروارد معتقد است که با دقت در نتایج تحقیقاتی که در مورد سرطان کولون شده به این نتیجه می رسیم که برای مبارزه با سرطان کولون بهتر است که اصولا از خوردن گوشت قرمز صرف نظر کرد.

تحقیقات زیادی نشان می دهد که خود گوشت قرمز- صرف نظر از چربی آن- مساله زاست، مسائل دیگری دارد که ضرر آن ها برای بدن بیش تر از ضرر چربی است.

مثلاً مردانی که در خوردن فرآورده های گوشت قرمز زیاده روی می کنند بیش تر از سایرین به سرطان کولون مبتلا می شوند. در یک تحقیقی که در مدت 14 سال با پی گیری در مورد مردان سوئدی انجام شده است، گوشت قرمز- اعم از گوشت گاو یا گوسفند- تنها ماده غذایی بوده که شدیداً ابتلای به سرطان کولون را افزایش داده است.

مهم ترین نتیجه ناراحت کننده از تحقیقی گرفته شده که به مدیریت دکتروالترویلت مدیر دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در مدت 6 سال در مورد 90000 زن انجام شده است. در این تحقیق نشان داده است که حتی خوردن کم ترین مقدار گوشت قرمز نیز در مورد سرطان کولون بی ضرر نیست. دکترویلت و همکارانش در این تحقیق دریافتند، زنانی که هر روز یک وعده غذای کامل گوشتی شامل حدود 150گوشت گاو یا گوسفند می خوردند در مقایسه با زنانی که کم تر از یک بار در ماه گوشت قرمز می خوردند، 25 درصد بیش تر احتمال دارد به سرطان کولون مبتلا شوند و هر چقدر که بیش تر خورده شود خطر ابتلای به سرطان کولون بیش تر می شود.

به علاوه حتی زنانی که معمولاً کم گوشت می خورند یعنی یک بار در هفته یا یک بار در ماه از گوشت قرمز استفاده می کنند در مقایسه با زنانی که کم تر از یک بار در ماه گوشت می خورند باز 40 درصد بیش تر احتمال دارد. به سرطان کولون مبتلا شوند. در حقیقت حتی کم ترین مقدار گوشت قرمز نیز بی ضرر نیست. برعکس خوردن گوشت ماهی و جوجه به نظر می رسد که با سرطان کولون مبارزه می کند.. دکتر ویلت خودش گوشت نمی خورد و توصیه او به مردان و زنان این است که حتی الامکان از خوردن گوشت قرمز پرهیز کنند.