به راستی چرا از مصرف منابع غذایی دارای سلولز و گیاهی دور شده ایم ؟

آپاندیس زائده ای است شبیه به انگشت برآمده واقع در قسمت پایینی ابتدای روده بزرگ در سمت راست و پایین شکم، چنان چه آپاندیس ملتهب شود، تنها راه چاره بیرون آوردن آن با عمل جراحی است. جراحان در این موقع با عضوی روبه رو می شوند که ملتهب، قرمز و گاه پاره شده است.

ورم آپاندیس، هنوز هم در جوامعی که رژیم غذایی پر از الیاف و گیاهی دارند، نادر است ؛ اما در کشورهایی که همپای تغییرات اقتصادی، رژیم غذایی مردمانشان تغییر کرده است، شایع است. دکتر بورکیت دریافت که اولین علت ورم آپاندیس، گرفتگی دهانه آن به وسیله قطعه کوچک مدفوع سفت شده است. پس از این رویداد است که التهاب و درد بروز می کند. غذاهای پرالیاف مانند گیاهان، سبوس ها، میوه جات و ... سبب شلی مدفوع می شوند، بنابراین، التهاب آپاندیس روی نمی دهد.

وجود آپاندیس مفید است، دلائلی نشان می دهند که این عضو، تنها برای این که به دست جراحان سپرده شود، آفریده نشده است. آپاندیس ممکن است همانند لوزه ها، در ایمنی بدن نقش داشته باشد. در واقع انواعی از سرطان ها، به ویژه بیماری هوچکین (نوعی از سرطان غده لنفاوی) در افرادی که آپاندیس آن ها را خارج کرده اند، بیش تر دیده می شود.

متأسفانه، سنت جدید غذایی در غرب و استفاده نکردن از غذاهای کم سلولز گیاهی به خصوص در رژیم غذایی جوانان و میانسالان مشکل آپاندیسیت وجود دارد. بیش تر ما، در قیاس با سرطان و سکته قلبی، آپاندیسیت را یک ناراحتی کم اهمیت می پنداریم، در حالی که باید نسبت به این بیماری یک نگرش عمیق داشته باشیم.

در انگلستان، عمل جراحی درونی شماره یک، همین آپاندیسیت می باشد. هر سال در آن کشور حدود 000/100 عمل جراحی برداشتن آپاندیس (اپندکتومی) اجرا می شود. تأسف آورتر این است که هرسال صد ها مرگ به علت آپاندیسیت یا مشکلات پس از جراحی آن در بریتانیا روی می دهد. در آمریکا نیز جراحی آپاندیسیت بالاترین شمار در جراحی های درونی را دارد (بیش از 000/230 جراحی آپاندیسیت در سال).

اگر هزینه بی هوشی، عمل جراحی، یک هفته توقف در بیمارستان، دارو، بازماندن از کار، و دیگر هزینه های جنبی این جراحی را محاسبه کنیم رقمی حیرت آور می شود. و جای بسی تأسف است، چون آپاندیسیت یک بیماری قابل پیشگیری است و اساساً نباید روی دهد.