استفاده از گیاه در تغذیه روزانه برای مبارزه با سرطان سینه

محققان فرانسوی اعلام کردند خطر بروز سرطان پستان در زنان یائسه ای که از یک رژیم غذایی گیاهی غنی از مواد استروژنی پیروی می کنند، گاهی می یابد. دکتر فرانک کلاول کاپلون، رئیس یکی از موسسات تحقیقات پزشکی در فرانسه، در خصوص نتایج این تحقیق گفت : «استفاده از دستورالعمل غذایی عمومی برای یک رژیم غذایی سالم و معقول که حاوی مقدار مناسب و متنوعی از میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار باشد. می تواند مانع از بروز سرطان سینه در زنان یائسه شود.»

این گروه از محققان فرانسوی، رابطه بین این رژیم و خطر بروز سرطان سینه را 58049 زن یائسه مورد بررسی قرار دادند. براساس نتایج تحقیقات این گروه، در یک دوره میانگین 7/7 ساله، سرطان سینه در 1469زن تشخیص داده شد.

نتایج این تحقیق نشان داد خانم هایی که به میزان بیش تری از رژیم غذایی گیاهی بهره می برند، در مقایسه با زنانی که میزان کم تری از این قبیل غذاها مصرف می کنند، خطر ابتلایشان به سرطان 17 درصد کاهش نشان می دهد. این در حالی است که داشتن یک رژیم غذایی سرشار از غذاهای گیاهی می تواند به عنوان فرضیه راهبُرد ممانعتی برای ابتلا به سرطان سینه تلقی شود.

سرطان پستان و تأثیر چربی

در صورت ابتلا به سرطان پستان، باید از اسراف و خوردن چربی به خصوص چربی های اشباع شده حیوانی شامل پنیر چرب، کره، گوشت چرب پرهیز کرد.

طبق تحقیقاتی که در سوئد در مورد 220 زن به عمل آمده است. نشان از آن دارد که خوردن بی رویه چربی می تواند در عود سرطان در مورد کسانی که سرطان پستان خود را با جراحی برداشته اند، اثر بگذارد و برگشت بیماری را تسریع کند. در این تحقیق نشان داده شده است که رژیم غذایی چرب رشد تومورهای جدید وابسته به استروژن را تحریک می کند. زیرا چربی در رشد تومورهایی که تعداد کمی گیرنده استروژن دارند زیاد موثر نیست. در این تحقیق مشاهده شده، زنانی که از مقدار چربی حیوانی بیش تری استفاده می کرده اند، 20 درصد بیش تر از سایرین، احتمال عود سرطان پستان را در 4 سال پس از عمل جراحی برداشت سرطان پستان داشته اند.

دکتر نورمان بویر از موسسه سرطان انتاریو در شهر تورنتوی کانادا می گوید : «اگر اثر اسراف در خوردن چربی به عنوان مسبب قطعی بروز سرطان پستان کمی قابل تردید باشد، ولی مسلماً اسراف در خوردن چربی برای تحریک رشد بیش تر تومورهای موجود موثر است. نظر او این است که پس از برداشت سرطان پستان با عمل جراحی، داشتن رژیم غذایی کم چربی برای جلوگیری از عود مجدد سرطان الزامی و بسیار تأثیر پذیر می باشد.»

پتاسیم، منیزیم، منگنز و سایر مواد معدنی کم مقدار، اسیدهای چرب اساسی با نسبت 38% اُمگا 6 و اُمگا 3-، تری متیل گلیسین (T.M.G) و دی متیل گلیسین (D.M.G)، گامااوریزانول و امثال این ها است.

گیاه خواری راه مبارزه با سرطان سینه