رژیم غذایی کم کالری برای مبتلایان به مرض چاقی

اساس یک رژیم غذایی کم کالری- در حدود 800 کالری در روز مایعات و انرژی محدود است. این رژیم های غذایی معمولاً برای افراد شدیداً چاق توصیه می شود تا در مدت کم به میزان زیادی وزن کم کنند.یک چنین رژیم غذایی به عنوان یک روش نسبتاً کوتاه (3 تا 6 ماه) توصیه شده است و حتماً باید در زیر نظر پزشک انجام گیرد.

نظارت پزشکی لازم است تا :

الف) افرادی که باید، از این رژیم استفاده کنند.

ب) از مواد مغذی لازم استفاده کنند.

ج) پیشرفت را زیر نظر داشته باشد.

روش معمول کم کردن وزن به طریق رژیم غذایی کم کالری در هر روش شامل 800 تا 1500 می باشد. این روش به ورزش منظم هم تاکید دارد.

به طور متوسط وزنی که در این مدت کم می شود 54/4 تا 44/5 کیلوگرم می باشد. اگر ورزش هم در این برنامه گنجانده شود متوسط کاهش وزن تا 07/9 افزایش می یابد.

تغییراتی که در رژیم غذایی کم کالری (VLCD) صورت می گیرد عبارت است از :

در این روش سیستم سوخت و ساز بدن به سختی انرژی را نگه می دارد چون بدن احساس گرسنگی می کند.

تفکیک پروتئین به عنوان یک منبع انرژی بدن برای به دست آوردن کربوهیدرات، پروتئین را تجزیه می کند. این کار باعث می شود که مقداری از گوشت بدن مانند بافت های عضلانی از بین برود. بنابراین محافظت از قسمت های سازنده ی بدن مهم است، برای این که باعث بالا رفتن میزان سوخت و ساز بدن می شود از دست دادن بیش از حد بافت های گوشتی باعث بالا رفتن درصد چربی می شود، این یکی از دلایلی است که وقتی به سرعت وزن کم می کنید چربی به راحتی می تواند باز گردد.

سوختن چربی: در روش رژیم غذایی کم کالری (یا در مدت گرسنگی) در حدود نصف وزنی که از دست می دهید چربی می باشد و نصف دیگر بافت های گوشتی مانند عضلات می باشد. در یک رژیم متعادل تر 75% چربی و 25% گوشت از بین می رود.

رژیم غذایی کم کالری برای مبتلایان به مرض چاقی