بهترین و موثرترین راه برای کم کردن وزن خطر نیروی محرکه گرسنگی آن است که آنرا در درجه دوم اهمیت قرار دهیم و بدان بی توجه شویم. تنها سبب عدم کنترل نیروی محرکه خوردن آن است که حتی در موقعی که معده مقدار کافی غذا دریافت کرده سیستم اعصاب ما نمی گذارد اشتهای ما تحت کنترل درآید.

چقدر خوب بود که معده و سیستم مرکزی اعصاب با یکدیگر همکاری داشتند در انصروت بعداز خوردن هر لقمه غذا میدانستیم احتیاج متابولیسم ما چقدر است ؟ و اشتهای ما به طور اتوماتیک و فوری خنثی می شد و ما نیازی به خوردن بیشتر نداشتیم. ولی همه می دانیم که چنین اتفاقی رخ نمی دهد، سیستم کنترل خوردن ما که عبارت است از تمام اعضاء پیچیده اندام، اعصاب و مواد شیمیایی که اشتها را تنظیم می کنند خیلی باهوشتر از آنند که تحت تأثیر این بازی قرار گیرند و در اثر کم خوری این سیستم فکر می کند که ما احتمالاً در یک حالت کمبود مواد غذایی و قحطی بسر می بریم و هر بار که ما با یک تکه میوه، مقداری سبزی با کالری کم و نوشیدن آب می خواهیم خود را راضی کنیم حداکثر استفاده از آنرا برای ذخیره مواد غذائی بدن انجام می دهد.

تعریف متابولیسم وقتی افرادی که رژیم می‌گیرند، در مورد سوخت و ساز بدن صحبت می‌کنند، معمولا چیزی از فرایندهای فیزیکی و شیمیایی نمی‌گویند. اغلب افراد از اصطلاح «متابولیسم» برای تعریف نرخ سوزاندن کالری در بدن استفاده می‌کنند. این نرخ، سرعت تبدیل غذا به انرژی (کالری) و سرعت مصرف این انرژی را برای انجام امور روزانه شامل می‌شود. سرعت سوزاندن کالری و انرژی در بدن انسان، شاخص متابولیک نامیده می‌شود. سوخت و ساز بدن انسان به صورت روزانه و بسته به سطح فعالیت‌های او تغییر می‌کند، اما شاخص متابولیسم پایه نسبتا ثابت باقی می‌ماند. این شاخص به تعداد کالری‌هایی اشاره دارد که بدن شما برای انجام فعالیت‌های حیانی مانند تنفس و گردش خون به آن نیاز دارد. شاخص متابولیسم پایه از مهم‌ترین عوامل موثر بر سوخت و ساز کلی بدن است. شاخص متابولیسم پایه من چقدر است؟ راه‌های مختلفی برای تعیین سطح شاخص متابولیسم پایه شما وجود دارد. دقیق‌ترین راه برای اندازه‌گیری این شاخص، آزمایش دادن است. برخی از مراکز بهداشتی در ازای دریافت هزینه شاخص متابولیک شما را اندازه‌گیری می‌کنند. اما شما می‌توانید شاخص متابولیسم خود را با استفاده از یک ماشین حساب محاسبه کنید. اگر به محاسبات ریاضی علاقه دارید، می‌توانید معادله هریس-بندیکت برای محاسبه شاخص متابولیسم پایه خود کمک بگیرید: در آقایان: شاخص متابولیسم پایه = 88.362 + (13.397× وزن به کیلوگرم) + (4.799 × قد به سانتی‌متر) - (5.677 × سن به سال) درخانم‌ها: شاخص متابولیسم پایه = 447.593 + (9.247× وزن به کیلوگرم) + (3.098 × قد به سانتی‌متر) - (4.330 × سن به سال) البته، سوخت و ساز کلی بدن شما به سایر فرآیندهای متابولیک مانند غذا خوردن، ورزش کردن و فعالیت‌های روزانه نیز بستگی دارد.

سیستم کنترل اشتها آنچه ما خورده ایم مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد، تا مطمئن شود تغذیه ما کامل بوده است. زمانی که برای آن لازم دارد حداقل 15 الی 20 دقیقه است. ابتداء غذا با اسید معده اعمال خود را انجام می دهد و از روده بزرگ وارد روده کوچک می شود و سپس جذب بدن می شود. در آن موقع سیستم کنترل اشتها میداند که چقدر خورده ایم و در آن موقع عضلات آرواره را برای خوردن کند می کند. دانشمندان که این اعمال را بررسی کرده اند می گویند که 20 الی 25 دقیقه طول می کشد تا چنین پیامی به اشتها برسد.

برای آنکه سیستم کنترل غذا تحت اختیار ما قرار گیرد و زودتر جواب بدهد باید کاملاً به آهستگی غذا بخوریم و زودتر از 20 دقیقه دست از غذا خوردن بکشیم.

احتیاج متابولیسم بدن چقدر است؟