حال بعضی از خواص مواد غذایی طبیعی را از نظر شما می گذرانیم.

سیب زمینی یکی از نمونه های های کامل غذای طبیعی است که بواسطه داشتن مواد غذایی کامل مورد احترام همگان است. طبیعی ترین راه تهیه سیب زمینی پختن آن بطور ساده همراه با پوستش می باشد. یک سیب زمینی بزرگ از لحاظ حجم غذائی اشتها را مستغنی می کند و فقط 145 کالری دارد. (کالری آن کمتر از دو ورقه نان سفید نازک) با اینحال دارای 20 میلی گرم ویتامین ث و میزان چربی آن در تجزیه ناچیز گزارش شده است.

حال اگر بجای سیب زمینی پخته سیب زمینی سرخ کرده بخورید؟ 20 عدد سیب زمینی سرخ شده به بلندی 5 سانتیمتر بجای 145 کالری 214 کالری و به میزان 47 درصد چربی بیشتر می خورید، و بجای 30 میلی گرم ویتامین ث فقط 16 میلی گرم یعنی 47 درصد کمتر ویتامین نصیب شما می شود.

حال اگر بجای سیب زمینی سرخ کرده شما از چیپس سیب زمینی استفاده کنید اولاً ناچار به حدی بخورید تا جای سیب زمینی پخته و یا سرخ کرده را بگیرد و در صورتیکه 20 عدد چیپس بخورید شما 228 کالری یعنی درصد بیشتر چربی خورده اید و میزان ویتامین ث آن فقط 6 میلی گرم است.

موز مقصر و یک عامل اساسی برای افزایش وزن نیست. این میوه، چربی ندارد و اگر به مقدار زیاد خورده نشود، چاق کننده نیست. پس چرا بعضی از افراد معتقدند که موز چاق کننده است؟

علت این هست که موز حاوی مقدار زیادی قند هست که در بدن به گلوکز تبدیل می شود و برای انجام فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. اگر قند اضاقی که وارد بدن می شود، مورد استفاده قرار نگیرد، به صورت چربی در بدن ذخیره می شود. به همین دلیل هم اگر فعالیت بدنی نداریم، نباید در مصرف موز زیاده روی کنیم. اما این بدین معنی نیست که باید موز رو با همه خواص فوق العاده ای که بر روی سلامتی دارد، از برنامه غذایی خود حذف کنیم.

ما می توانیم به جای استفاده از میان وعده های ناسالم و چاق کننده، از موز که خواص بیشماری برای سلامتی دارد و برای هضم نیز بسیار مناسب است، استفاده کنیم.

برای اینکه از این میوه حداکثر استفاده رو ببریم، می توانیم از اون، قبل از انجام ورزش استفاده کنیم تا انرژی مورد نیاز برای ورزش رو تأمین کند.

یکی از بهترین زمان ها برای مصرف موز ، وعده صبحانه هست. می توانیم تکه های موز رو به غلات صبحانه یا جو دو سر اضافه کنیم و یا حتی شیر موز درست کنیم. البته نباید برای صبحانه فقط و فقط از موز استفاده کنیم چون موز، بعضی از مواد مغذی مثل پروتئین رو به قدر کافی ندارد. پس نمی تواند پروتئین و بعضی از مواد مورد نیاز که باید در وعده صبحانه وجود داشته باشند رو به تنهایی فراهم کند.

این موضوع که چند موز در روز می توان خورد، از فردی به فرد دیگر متفاوت هست. بعضی از افراد می توانند مصرف مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی رو تحمل کنند در حالی که بعضی دیگر از افراد نمی توانند. بیشتر متخصصین توصیه می کنند که روزانه یک تا حداکثر دو موز مصرف شود و مصرف چهار عدد موز در روز، زیاده روی محسوب می شود.

راستی، موز به دلیل داشتن تریپتوفان، باعث می شود که خلق و خوی بهتری داشته باشیم و احساس شادی بیشتری کنیم.

پس در کل، اگر رژیم کاهش وزن داریم، لازم نیست که موز رو به کلی از برنامه غذایی خود حذف کنیم. فقط باید مقدار مصرف خودمون رو کنترل کنیم و زیاده روی نکنیم و همچنین باید از موز در وعده صبحانه، قبل از انجام ورزش و یا در قالب میان وعده سالم، استفاده کنیم.

خواص برخی از مواد غذایی طبیعی