روش تغذیه با شیر مادر

  1. تغذیه با شیرمادر باید بلافاصله بعداز تولد شروع شود و اولین غذای نوزاد، شیر مادر باشد. شیری که پس از تولد نوزاد از سینه مادر ترشح می گردد، آغوز (کلستروم یا ماک) نامیده می شود.
  2. حجم شیر مادر در روزهای اول (آغوز یا ماک) محدود است و ممکن است در هر نوبت شیردهی حتی از یک یا دو قاشق مرباخوری در هر پستان تجاوز نکند، که نیاز نوزاد هم در همین حدود است. بدیهی است مکیدنهای مکرر شیرخوار، مقدار شیر مادر را مطابق نیاز رشد کودک افزایش می دهد.
  3. طول مدت شیر دهی از هر پستان و فواصل شیردهی از همان روز اول تولد باید مطابق میل و دلخواه نوزاد باشد و هرگز نباید برای آن محدودیتی قائل شد.
  4. برای تغذیه نوزاد سالم، بهتر است از تنظیم برنامه دقیق شیردادن مثلاً هر 3 تا 4 ساعت یک بار خودداری شود و برحسب نیاز و احساس گرسنگی شیرخوار، تغذیه با شیر مادر در هر ساعت از شب یا روز انجام گیرد.
  5. در زمان شیر دادن، مادر باید علاوه بر نوک پستان، بخش تیره رنگ اطراف نوک پستان را نیز که هاله (ماهک یا آرئول) نامیده می شود در دهان شیرخوار خود قرار دهد، زیرا رعایت این نکته از رموز موفقیت مادر شیردهی است و در عین حال مانع از ترک خوردن نوک پستان مادر خواهد شد.
  6. برای اینکه شیرخوار بتواند براحتی و به مقدار کافی از شیر مادر تغذیه کند، بهتر است خشک و تمیز باشد. ضمناً پیچیدن سفت و سخت و محیط بسیار سرد و یا بسیار گرم موجب کاهش اشتهای کودک در شیرخوردن می شود.
  7. مادر در هر وضعیتی که راحت است، مثلاً خوابیده یا نشسته، می تواند به شیرخوار شیر بدهد. در حالت نشسته، شیرخوار هم بایستی به صورت نیم نشسته با یک دست و بازو طوری نگه داشته شود که روبروی مادر و صورت او نزدیک به سینه مادر قرار گیرد. مادر با دست دیگر پستان را طوری می گیرد که نوک پستان و هاله و، براحتی در دهان شیرخوار قرار گیرد، بدون اینکه راههای تنفسی طفل به وسیله پستان مادر مسدود شود.
  8. قبل از شیردادن، نوک پستانها را با آب سالم باید شست و شو داد و در صورت امکان روزی یک بار استحمام کرد. برای شست و شوی پستانها بجز آب از هیج ماده یا محلول ضد عفونی نظیر صابون یا الکل نباید استفاده کرد، زیرا ممکن است منجر به ترک خوردن نوک پستانها شود.
  9. در شروع شیردادن در روزهای اول، بهتر است با نوک پستان ، گونه نوزاد را که نزدیک سینه مادر قرار دارد با ملایمت ماساژ داد. اگر طفل گرسنه باشد دهان خود را به طرف پستان می آورد و نوک پستان و هاله آن را در دهان گرفته، بتدریج شروع به مکیدن می کند.