آب آشامیدنی سالم و دفع صحیح فاضلاب

....... وَ جَعَلنا مِنَ المآءِ کُلَّ شَی ءٍ حَیّ ...... (آیه 30، سوره انبیاء)

...... و گردانیدیم از آب هر چیز زنده را

آب و اهمیت آن در تندرستی

مهمترین عاملی که می تواند نقش بسزایی در سلامت محیط زندگی افراد جامعه داشته باشد آب است. آب یکی از نعمات بزرگ پروردگار است که زندگی آدمی و بلکه همه موجودات زنده وابستگی کامل به آن دارد و حیات بدون آن ممکن نیست.

آب مایعی است که قسمت اعظم کره زمین را فراگرفته است؛ همچنین بیش از 60 درصد وزن بدن آدمی را آب تشکیل می دهد. یکی از اجزای عمده مایعات بدن نظیر خون، لنف و ترشحات مختلف، آب است که در اعمال هضم، جذب، حمل و مصرف مواد غذایی، دفع مواد زاید و تنظیم درجه حرارت بدن نقش بسیار مهمی دارد. آب نخستین نیاز زندگی است و موجودات زنده بدون آب بیش از چند ساعت یا چند روز نمی توانند زنده بمانند (حداقل آب مورد نیاز انسان در روز 5 لیتر است)

توجه به همین نکات می تواند اهمیت بسیار زیا آب را برای حیات آدمی مشخص سازد. گسترش بهداشت در سطح دنیا بطور تغییرناپذیری آن بهتر باشد، بهداشت عمومی پیشرفته تر و گسترده تر خواهد بود. اصولاً تصور محیط پاکیزه و بهداشتی بدون آب مشکل است، اما عوامل متعددی در محیط زندگی، موجبات آلودگی آب و فساد آن را فراهم می آورند و طبیعی است که آب این مایه حیات و مایع زندگی در شرایط آلودگی می تواند نه تنها سبب بیماری، بلکه حتی موجب نابودی حیات شود. آب نه تنها از لحاظ آشامیدن، بلکه از نظر پخت و پز، استحمام، مصارف تفریحی، صنعتی و کشاورزی نیز حائز اهمیت است. هر قدر اجتماعی مترقی تر باشد مصرف سرانه آب آن جامعه بیشتر و مسأله تهیه و طرز استفاده از آن نیز پیچیده تر است. آب اهمیت فوق العاده ای در انتقال بسیاری از بیماریها و همچنین بهبود اوضاع بهداشتی محیط دارد.