چگونه غذا بخوریم تا تنظیم قتد خون را بدرستی انجام دهیم؟

بسیاری از افراد اصولاً به بیماری کمی قند خون یعنی HYPOGLYCEMIA دچارند و خودشان اطلاع ندارند. بعضی از مردم نیز وقتی احساس ناراحتی فکری و بدنی می کنند غذای خود رااز موادی که دارای قند فراوان و یا غذاهای کنسرو شده است، به غذاهای کربوهیدراتی مثل نان، برنج، لوبیا، مقدار کمی چربی و پروتئین تبدیل می کنند و با این تغییر نوع غذا در خود احساس راحتی و آرامش بیشتری می نمایند.

یکی از راههای جلوگیری از کم شدن قند خون و در نتیجه پرهیز از عوارض آن به جای 3 وعده غذاخوردن چندین بار غذا خوردن است. یعنی همان غذایی را که باید صبح و ظهر شب خورد بدون آن که مقدارش زیادتر شود در پنج یا شش وعده می خورند.

بهترین صبحانه خود را با میوه، نان و یا غلات پخته شده شروع کنید و بعد بین صبحانه و ناهار و یا بین ناهار و شام باز چیز مختصری بخورید ولی یادتان باشد که این چیز مختصر نبایستی آب نبات، مربا، شوکولات و خوراکیهای بسیار شیرین باشد.

خوردن میوه بین غذاها، یکی دو دانه بیسکویت، یا کمی سبزی مثل ساقه کرفس، برگ کاهو، هویج، برگ کلم کار مناسبی است.

میوه ها دارای ماده ای به نام فرکتوز FRUCTOSE یا قند میوه هستند و بیسکویت اگر همراه با سبوس هم تهیه شده باشد یک کربوهیدرات خوب است که در بدن، هر دو آنها تبدیل به گلوکز که مورد نیاز فراوان مغز شما است، می شوند. البته این عمل در بدن به کندی انجام می گیرد در حالی که اگر، شکر بخوریم به سرعت این ماده جذب و تجزیه شده و تبدیل به گلوکز می گردد که عوارض آن را قبلاً شرح دادیم.

استفاده از میوه، سبزی و بیسکویت یک خاصیت دیگر هم دارد و آن این است که افزایش انرژی بدن شما طولانی و ثابت است که این امر برای حفظ تعادل شرایط روحی و روانی بسیار مفید است. در این روش سیستم جذب کننده بدن به راحتی شیرینی درون میوه و سبزی و بیسکویت را جذب کرده و آن را تبدیل به گلوکز قند مورد نیاز مغز نموده و به مدت کافی و دراز این مقدار در اختیار اعضاء و اندامهای بدن از جمله مغز قرار می دهد.

تا اینجا ما دانستیم که ویتامین ها و مواد معدنی برای حفظ سلامت بدن، نهایت ضرورت را دارند ولی رابطه بین ویتامین ها، مواد معدنی و حالات مغزی روحی و روانی یک مسئله تازه، قابل مطالعه است