آیا غذاها در حالات روحی ما تأثیر فراوان دارند ؟

علوم غذایی آنقدر وسیع و گسترده است که هرچه در آن مطالعه و تحقیق می شود هنوز تمام نکات نامعلوم آن روشن نمی شود. چه غذاهایی که مورد مصرف انسان است یکی و دو تا و صد تا نیست و هر خوردنی از دهها مواد گوناگون تشکیل شده است. تازه ترکیب یک میوه در زمانهای مختلف فرق می کند املاح و مواد معدنی و قندی و ویتامین های یک میوه نارس با میوه کاملاً رسیده تفاوت دارد.

همین طور غلات و حبوبات که در چه نوع زمینی کاشته شده و در چه شرایطی سمپاشی شده و چه نوع کودی به آنها داده شده است و آب و هوای آن سال چگونه بوده است ؟ همه اینها در غلظت و میزان مواد تشکیل دهنده سبزیها، غلات، حبوبات، ریشه های خوراکی و میوه ها اثرزیاد دارد.

بد نیست بدانید که اصولاً در قرن بیستم علاقه مردم به شناخت خواص مواد غذایی مصرفی شان بسیار زیاد شده است و امروزه در سراسر دنیا کتاب هایی که راجع به علوم غذایی نوشته و منتشر می شود بیش از سایر کتابها به فروش می رود و موسسات مطبوعاتی و ناشرین این نوع کتابها در جهان بیش از سایر ناشرین فعالیت می کنند. چون غذاها با سلامتی انسان رابطه مستقیم دارد و انسان باید بداند آنچه می خورد چیست و در بدنش چه نقشی بازی می کند.

البته نت به حال راجع به خواص شیمیایی و بیولوژیک غذاها کتابها زیادی نوشته شده است ولی در سالهای اخیر متوجه شده اند که غذاها در خلق و خوی و روش و منش انسان نیز اثر دارد. یک انسان افسرده باید به شدت از خوردن پنیر پرهیز کند. یک فرد بی خواب و مضطرب بایستی از نوشیدن قهوه دوری نماید. یک شخص عصبانی و تندخو نباید دست به نمک بزند و خیلی چیزهای دیگر که در متن کتاب به آنها اشاره شد.

به طور قطع ثابت شده که غذاها در حالات روحی ما تأثیر فراوان دارند و هر کس باید وضع روحی خود را بشناسد و با اطلاع از همان وضع غذای مورد علاقه خود را انتخاب کند و یا به زبان دیگر این مطلب صحیح نیست که انسان هر غذایی را که دوست دارد بخورد بلکه بایستی غذایی بخورد که برای سلامت جسم و آرامش روح و روان او مفید باشد و باعث تغییراتی در ساختمان جسمانی و فکری او نشود.

امید است با مطالعه این کتاب شما از این پس بهتر بتوانید غذایی را انتخاب کنید که برای شما مفید باشد. شاد و خرم و امیدوار و خندان زیستن بهتر از خوردن یک غذای بسیار لذیذ ولی زیان بخش است همیشه با نشاط، خوش برخورد، شاداب و سرحال باشید.