رژیم گرفتن بدون غذا

یکی از راه های سریع لاغر شدن کم خوردن یا پرهیز کردن از غذاهاست. بنابراین روزه گرفتن نوعی پیشگیری و اجتناب از پرخوری است. 7 یا 8 ساعت غذا نخوردن باعث نمی شود که ضعف کنید و در خیابان بیفتید و پس از آن احساس آرامش و تندرستی خواهید کرد. و بعد از مدتی کوتاه به مقدار قابل توجهی لاغر خواهید شد. اگر احساس کسالت می کنید، قبل از مبادرت به رژیم گرفتن با روزه با پزشک خویش مشورت کنید. اگر مریض هستید نباید روزه بگیرید. اما اگر طبیبتان تندرستی شما را مورد تایید قرار دهد آن گاه می توانید روزه بگیرید و بهتر است این کار را زیر نظر او انجام دهید.

در صورت تایید او موارد زیر را رعایت نمایید.

1)هر روز یک قرص، کپسول یا دراژه مولتی ویتامین مصرف نمایید.

2)از انجام هر نوع فعالیت شدید ذهنی و جسمی خودداری کنید. اما راه رفتن نه تنها مفید است بلکه توصیه نیز می گردد.

اما از ورزش هایی که نیاز به انرژی زیاد دارند مثل دویدن، تنیس بازی کردن و ....باید اجتناب گردد. من در تعطیلات پایان هفته وقتی که فشار کار کمتر می شود گاهی روزه می گیرم.

3)چون بعد از 6 یا 7 ساعت بدون غذا بسر بردن به انرژی زیادی احتیاج خواهید داشت زیاد نخوابید. 8 ساعت خواب برایتان ضروری است.

4)زیاد آب بیاشامید، چای، سودا یا نوشابه هایی که کالری ندارند میل کنید.

5)اگر می توانید ریه هایتان را از هوای پاک پر کنید. بعضی ها ترجیح می دهند در فصول بهار یا تابستان که می توانند ساعات زیادی را بیرون از خانه بگذرانند روزه بگیرند.

اگر فقط آب میل می کنید و چیز دیگری نمی خورید روزه گرفتن برای مدتی بیش از 24 ساعت توصیه نمی گردد. فقط زمانی می توانید برای مدت بیش از 1 شبانه روز به این عمل مبادرت کنید که در یک بیمارستان تحت نظر باشید یا در شرایطی قرار گیرید که پیشرفت شما تحت نظر دکتر باشد. برای مدت 24 ساعت روزه بگیرید و فقط از آب چشمه استفاده کنید.

روزه گرفتن برای وزن کم کردن، به غیر از آنچه که در بالا اشاره شد دارای هیچ قانون خاصی نیست. در یکی دو ساعت اولیه ممکن است کمی گیج باشید، از عوارض دیگر روزه گرفتن در ساعات اولیه سر درد و ضعف است، که خوشبختانه پس از چند ساعت برطرف می گردد و پس از آن به آرامشی فوق العاده دست می یابید و تمایلات شما برای غذا خوردن از بین می رود.

روزه گرفتن با آب بسیار موثر است ولی من ترجیح می دهم از گیاهان سنتی و طبی چای درست کنم و فقط آن را بیاشامم. چنین موادی دارای کالری کمی هستند همان طوری که آب میوه و سبزی ها دارای مواد غذایی هستند چنین دم کرده هایی نیز دارای ارزش غذایی خاص خود هستند. بنابراین اگرچه به مفهوم جویدن و گاز زدن، غذا نمی خورید ولی به هر حال از نوعی مواد غذایی برخوردار هستید. روزه با آب آن قدرها وزن شما را کم نمی کند اما به هر حال موثر است.

روزه گرفتن را با یک چای دم کرده از گیاهان دارویی *استفاده کنید. امروزه فروشگاههای مواد بهداشتی، سوپر مارکت ها و بعضی فروشگاههایی دیگر مجموعه جالبی از این گیاهان را به علاقمندان عرضه می کنند.

طریق دم کردن و آماده کردن این گونه چای ها نیز مانند چای معمولی است.

بین صبح و ظهر می توانید یک لیوان 250 گرمی آب میوه تازه میل کنید، آب میوه تازه نسبت به آب میوه های کنسرو شده یا منجمد شده، از ارزش غذایی بیشتری برخوردار است، به هر حال این تنها چیزی است که به عنوان غذا خواهید خورد.

هنگام نهار اجازه دارید یک کاسه کونسومه یا آب گوشت (گاو) یا حدود 250 گرم آب سبزی میل نمایید. آب گوجه فرنگی با آب هویج بسیار مناسب است. اگر بتوانید خودتان آب سبزی ها یاد شده را بگیرید بهتر است در غیر این صورت می توانید از انواع کنسرو شده استفاده کنید.

دو سه ساعت بعد از نهار می توانید یک فنجان دم کرده گیاهان سنتی یا دارویی بنوشید و در هنگام شام می توانید یک لیوان (حدود 250 گرم) آب سبزی های یاد شده یا آب میوه میل کنید. من قبل از خواب یک فنجان از دم کرده بانونه که یکی از آرام بخش های طبیعی است می نوشم.

برای یکی دو سه روزی روزه بگیرید آنگاه تغییری در خویش مشاهده خواهید نمود. روزه گرفتن برای مدت های کوتاه اشکالی ندارد اما اگر تصمیم دارید همچنان به روزه گرفتن ادامه دهید با طبیب خود مشورت نمایید.

پس از روزه گرفتن غذاهای بسیار سنگین میل نکنید مثلا اندکی املت تخم مرغ، اسپاگتی یا یک عدد میوه به عنوان اولین غذا توصیه می شود و آن گاه آرام آرام به غذاهای عادی خود برگردید. به یاد داشته باشید که معده تان ایام تعطیلی خود را می گذرانده است و حالا با یک غذای بسیار سنگین کارش را زیاد نکنید!!