آیا می خواهید بعد از کاهش وزن آن را تثبیت نمایید ؟ در این مقاله ، مه شو به چند راهکار موثر تغذیه ای نگاهی انداخته که به شما در حفظ وزن سالم کمک می کنند .

آمار دروغ نمی گوید ، تعداد زیادی از مردم اضافه وزن دارند وتنها در امریکا تا سال 2020 حدود سه چهارم مردم دچار اضافه وزن خواهند بود . این آماری باورنکردنی است اما بر اساس این حقیقت که 3 چهارم بزرگسالان در این کشور با بیماری چاقی زندگی می کنند ، انتشار یافته اند . بیایید با خودمان صادق باشیم . مصرف چربی در برنامه ی غذایی ما روز به روز افزایش می یابد و به این صورت متاسفانه آمار مرگ و میر به دلیل تبعات چاقی نیز بسیار بالا می رود . اما همیشه راه نجاتی وجود دارد و شما می توانید از بروز اضافه وزن پیشگیری نمایید . در واقع برای بسیاری حفظ وزن در نقطه ای سالم تنها به تغذیه و رژیم غذایی بستگی دارد . اگر روی رژیم غذایی خود کنترل کافی داشته باشید ، قادر به کنترل بدن خود در حالت سالم نیز خواهید بود .

اهمیت مصرف میوه و سبزیجات

ساده است ، اگر وزنی سالم می خواهید ، میوه و سبزیجات تازه بخورید . نه تنها این مواد غذایی سرشار از ویتامین هستند ، بلکه بدون افزودن به وزن شما را سیر نگه خواهند داشت .

در بشقاب های کوچکترغذا بخورید

در واقع این راهکار هیچگونه پشتوانه ی علمی ندارد ، اما بشقاب ها نیز لزوما نباید خیلی بزرگ باشند ! ما معمولا خیلی به اندازه ی بشقاب ها به این منظور دقت نمی کنیم و تنها بشقاب ها را از غذا پر می کنیم و خود را برای اتمام این غذا تحت فشار قرار می دهیم با این بهانه که نباید مواد غذایی را هدر داد . در ژاپن مردم در بشقاب های بسیار کوچک غذا می خورند . زیرا به اندازه ی همان بشقاب به غذا احتیاج دارند . غذا خوردن در بشقاب های کوچکتر از پر خوری شما پیشگیری می نماید .

از دوستان خود درخواست کنید برای غذا با شما همراه شوند

کارهای زیادی وجود دارد که باید به تنهایی انجام دهید . اما در صورت امکان یک دوست در وعده های غذایی خود شریک کنید . به این صورت می توانید برای مصرف به اندازه ی مواد غذایی به یکدیگر انگیزه دهید .

همیشه برنامه داشته باشید

دلیل اینکه حفظ وزن سالم برای ما دشوار است را می توان عدم برنامه ریزی صحیح دانست و ما هر روز و هر ساعت هرچه را که در یخچال و کابینت می بینم برای خوردن آماده می کنیم و اگر در آشپزخانه غذایی پیدا نشود ، غذایی پر چرب و پرکالری برای خود سفارش می دهیم . اما برنامه ریزی از این موضوع پیشگیری می کند . اگر برای یک هفته برنامه ی غذایی داشته باشید ، مطمئن می شوید غذای یک هفته ی شما سالم و از نوع صحیح است . به این شکل دیگر سراغ مواد غذایی پیش بینی نشده نمی روید .

میزان زیادی آب بنوشید

آب بسیار مهم است اما آیا به میزان کافی آب می نوشید ؟ آب در کنار آبرسانی به بدن ، به حفظ وزن سالم ، از طریق پیشگیری از پر خوری ، کمک می کند . گاهی وقتی احساس گرسنگی می کنید ، فقط تشنه هستید و مغز شما برای جبران کمبود آب طلب غذا می کند . چون همیشه آب مورد نیاز خود را از مواد غذایی دریافت می نماید .

هوشمندانه اسنک ها را انتخاب کنید

میان وعده ها، عادت بسیاری از مردم هستند و به وقت زیادی نیز برای تهیه نیاز ندارند . در واقع خیلی اوقات حتی متوجه خوردن میان وعده نمی شویم ! وقتی به سراغ کابینت می روید و یکی دو تا شیرینی بر می دارید . این یعنی میان وعده های نا آگاهانه .اما به طور کلی کنار گذاشتن میان وعده کار دشواری به نظر می رسد . احتیاجی هم به این کار نیست . تنها کافی است کمی مراقب میان وعده های خود باشید . برای مثال انتخاب های شما باید سالم و کم کالری ، مثل میوه های تازه و چند دانه ی آجیل باشد . سیب نیز ، همیشه انتخاب مناسبی خواهد بود .

غذای شما نباید حوصله سر بر باشد

خیلی ها فکر می کنند رژیم غذایی سالم یعنی وعده های غذایی حوصله سر بر . با این تصور شما همیشه از رعایت این رژیم غذایی ناراحت و ناراضی خواهید بود . پس به هیچ عنوان نباید غذاهایی را انتخاب کنید که دوست ندارید . در واقع با دستور تهیه ی غذاهای جدید و ترکیبات مختلف از ادویه ها سبزیجات تجربه های هیجان انگیز برای خود بسازید . غذاهای سالم می توانند سرگرم کننده هم باشند .

صبحانه بخورید

شما هم وعده ی صبحانه را نادیده می گیرید ؟ در حق خود ظلم بزرگی می کنید ! شاید اینطور به نظر برسد که برای حفظ وزن سالم ، نخوردن صبحانه بسیار مفید خواهد بود . اما نخوردن صبحانه اشتهای شما به مواد شیرین و قندی را در طول روز افزایش می دهد . صبح ها سوخت لازم را به بهترین نحو به بدن خود برسانید . یک صبحانه کامل با مواد غذایی مفید برای سوخت و ساز بدن ضروری می باشد .