چگونه تعادل در تغذیه حفظ گردد ؟

حفظ تعادل در اغذیه ، اهمیت ویژه ای داشته و راز بقاء را در بردارد. متاسفانه بسیاری مردم با بهم زدن این تعادل و تصفیه و کشتن مواد حیاتی، غذاهای خود را مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و پیری و مرگ زودرس قرار داده اند. در حالی که حیوانات وحشی که دارای تعقل و تفکر انسانی نیستند، با غربزه طبیعی خود از تعادل اغذیه بهره گرفته و به کمبود مواد و ویتامین ها نیز دچار نمی شوند.

باید توجه داشت که حبوبات مانند عدس، لوبیا، نخود، نیز دارای پروتئین بسیار زیادی است، بطوری که 100 گرم آنها حدود 18 تا 23 گرم پروتئین دارند. بنابراین برای تأمین 45 تا 50 گرم پروتئین مورد نیاز روزانه می توان از 200 گرم گوشت که با غذاهای همراه آن پروتئین لازم را تأمین می کند استفاده کرد.

با شرحی که داده شد و از طرفی با نداشتن دسترسی کافی امروز به گوشت می توان به جای گوشت از منابع دیگر پروتئین یاری گرفت. مثلا به سادگی می توان با یک عدد تخم مرغ و یک سیر پنیر و یک لیوان شیر و یا ترکیب دیگر، پروتئین مورد نیاز را تأمین نمود. بدیهی است همانطور که در مقدمه ذکر گردید فقط تأمین پروتئین کافی نیست، بلکه باید در ترکیب غذای روزانه مواد معدتی ویتامین هاف قند و چربی، بطور متعادل وجود داشته باشد که در این باره نیز متاسفانه رعایت این تناسب نمی شود و از اینرو بسیاری از بیماری ها مانند اختلال رشد، کوری، تشکیل سنگ کلیه، تحریک پذیری اعصاب، اختلالات گوارشی، التهاب غشاء مخاطی دهان، ضعف و لاغری، ناراحتی پوستی ، کم خونی، فلج، سفید شدن موها و ده ها بیماری دیگر معلول عدم توجه به این تناسب غذایی و بخصوص افراط در گوشتخواری است. مسلم است که رژیم غذایی یک فرد را نمی توان تحت یک فرمول و یا یک قاعده کلی در آورد ولی به سادگی می توان، نوعی تغذیه نمود که از صرف غذاهای غیرضروری ، شکم پرکن و تفننی و ثقلیل پرهیز نمود و در مقابل از غذاهای مفیدی استفاده کرد، که ضمن آنکه سلامتی جسمی انسان را تأمین می نماید او را آماده پیمودن مدارج تکامل انسانی نیز بنماید. به عنوان مثال ترکیب غذای یک روز را ذکر نموده و به مواد موجود در آن بطور مختصر اشاره می شود. اگر ترکیب این غذا شامل میوه جات و سبزیجات و یک غذای ازته «تخم مرغ» و مقدار کمی مواد نشاسته ای «نان، سیب زمینی، برنج ، غلات» و کمی مواد چربی «کره، روغن زیتون یا ذرت» و یک غذای قندی «عسل، خرما، مربا» با غذای دیاستازدار «ماست یا پنیر» باشد و مقدار آنها مثلاً شامل یک عدد سیب درختی، سبزی خوردن، یک عدد تخم مرغ، یک سیر پنیر، یک تکه نان و 15 گرم کره و چند عدد خرما با کمی اسفناج یا نخود سبز و یا یک لیوان ماست و یک عدد سیب زمینی یا یک بشقاب کوچک برنج باشد، این غذا دارای 57 گرم پروتئین «البته به جز پروتئین موجود در سبزی» و بیش از 950 کالری با مقادیر زیادی آهن، کلسیم، ویتامین، مواد چربی و معدنی بوده که کاملاً برای انجام فعالیت روزانه یک نفر کافی می باشد. بدیهی است با استفاده از ترکیب های مختلف که به سادگی امکان تهیه آن وجود دارد می توان به غذاهای روزانه تنوع کافی دارد.

این مقدار به گرم پروتئین در هر صد گرم مواد غذایی ذکر شده می باشد.