عوارض جانبی ناشی از افراط در مصرف املاح معدنی، کلسیم و فسفر

املاح معدنی :

املاح معدنی نیز مانند ویتامین ها در حفظ شادابی، سلامت و بهداشت روانی و جسمانی افراد تأثیر بسزایی دارند. املاح معدنی همشان و یکسان با تأثیر ویتامین هاست. هزاران نفر از مردمی که از این موضوع اطلاع کامل و دقیقی ندارند ویتامین های لازم را با دقت و هوشیاری مصرف می کنند ولی از مصرف املاح معدنی و تأثیر آن در زندگی بی اطلاع می باشند. حداقل شانزده نوع ماده معدنی وجود دارد که در تندرستی و نشاط ما موثرند که به شرح آنها می پردازیم.

کلسیم :

کلسیم فراوان ترین عنصر کانی در جانوران است، و مهمترین نقش را در ساختن استخوان ها یا اسکلت بدن دارند. کمبود آن موجب نرمی استخوان و بیماری راشی تیسم در اطفال، در نیامدن دندان ها و ضایعات دندان می شود. شما به کلسیم احتیاج دارید تا حال شما خوب باشد و اعصاب آرامی را داشته باشید و بطور طبیعی قلب، مرتب و منظم کار کند و ناخن شما سفید و پوسته پوسته نشود. بدحالی و کرن خوردگی دندان و قلب ناراحت، حالات عصبانیت، میگرن، از فقدان این املاح معدنی بشمار می روند. کلسیم از شیر، پنیر، ماست، آب زرد پنیر، مرکبات، گردو ، توت فرنگی، فندق، بادام، پسته، انگور ، از سبزی ها در چغندر، هویج، کلم، سیب زمینی، یونجه، اسفناج، پیاز و از غلات در گندم، جو و عدس به دست می آیند. پس شما هر روز نیم لیتر ماست یا آب زرد پنیر را بنوشید تا سال های درازی را به عمر خود بیفزایید و عمر خود را هم به سال های درازی برسانید.

فسفر:

بدن به فسفر نیاز دارد تا استخوان ها و دندان ها را بوجود آورند، به آنها استحکام بخشند، همچنین غده ها را به ترشح وادارد و نشاط و چابکی به ارمفان آورد. این عنصر غیر فلز از عناصر ضروری بدن شمرده می شود، و بیش از سایر عناصر مکمل نسوج و اجزای بدن، مغز و اعصاب است. علم کنونی هنوز علائم کمبود آن را روشن نساخته، مشخص نکرده است که با نبودن آن چه امراضی بر انسان مستولی می گردد. جدا کردن فسفر از استخوان موجب غضروفی شدن استخوان در آزمایشگاه می گردد، ولی با کمبود فسفر در بدن چنین اتفاقی نمی افتد. منابع موجود فسفر را می توانید در شیر، پنیر، زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، غلات کامل، نخود و لوبیا پیدا نمایید. به خاطر داشته باشید که کلسیم و فسفر وقتی جذب بدن می گردند که از ویتامین D کمک بگیرند، بنابراین اغذیه فسفردار را باید با غذاهایی که دارای ویتامین D است مصرف کنید.