استفاده بهینه از مخلوط گیاهان درمانی با عسل

د. موهر گفته است : «زنبور عسل امکان درمان بسیاری از بیماریها را فراهم می سازد و بهترین دوست کوچولوی آدمی در دنیاست.»

از خواص شفابخش دیگر عسل آن است که هر دارویی که با عسل مخلوط شود و با همراه آن مصرف گردد (اعم از داروهای گیاهی و شیمیایی) خواص شفا بخش آن چندین برابر می شود. از این رو امروزه در صنایع داروسازی از عسل برای پوشش داروهای تلخ مزه و بسیاری از داروهای دیگر مخصوصا شربت های سینه استفاده می شود

فیثاغورس در آثار پزشکی خود تایید می کند که عسل دارای خواص پزشکی قابل ملاحظه و متنوع است. وی و پیروانش از شیوه غذایی منحصر به گیاه و عسل پیروی می کردند. در زوریخ (سوئیس) در یک درمانگاه اختصاصی که بیش از پنجاه سال است توسط دکتر بیرشربنر تاسیس شده بیماریهای گوناگون را با روش دقیق گیاهخواری همراه با عسل درمان می کنند. به عقیده بنیانگذارش، آدمی برای داشتن تندرستی کامل بیش از هر چیزی باید خوراکی های طبیعی مرکب از سبزی های تازه و میوه ها، فرآورده های لبنی و به جای قند از عسل استفاده نماید.

امروزه پزشکی علمی چون پزشکی تجربی تشخیص داده اند که انگور داروی بیماری کبد، پوره سیب داروی بیماری معده و کومیس (شیر تخمیر یافته مادیان، الاغ و گاو) داروی سل است. در صورتی که این فرآورده ها را با عسل بخورند اثرشان تشدید می شود. امروزه در طب سنتی و گیاهی عسل به خاطر خواص و طعم استثنایی خود از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و می تواند به تنهایی یا همراه با سایر گیاهان دارویی مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش معمولاً از عسل برای شیرین کردن (جوشانده، دم کرده، خیسانده های گیاهی) مخلوط با عصاره و پوره میوه ها، سبزی ها همراه با پودر (سائیده گیاهان) و به طور کلی در تهیه پمادها، ضمادها و همچنین سایر مصارف بهداشتی و طبی استفاده می شود. ائمه معصومین نیز در این مورد بسیار تاکید کرده اند. حضرت امام علی النقی (ع) در درمان بیماری نوبه (مالاریا) چنین می فرماید : «در روز نوبه فالوده ای از عسل و زعفران به بیمار بخورانید، سعی کنید زعفران در آن فالوده بسیار باشد ولی احتیاط کنید که بیمار در آن روز غذای دیگر نخورد»

گیاه درمانی در حال حاضر به علت تاثیر ملایم گیاهان دارویی در مقایسه با داروهای شیمیایی، مورد توجه فزاینده ای قرار دارد. امروزه گیاه درمانی از حالت تجربی بدوی و از پوسته جادویی و اسرار آمیز خود در آمده و موثر بودن آن از نظر بالینی و علمی به اثبات رسیده است. در صورتیکه شیوه درست استفاده کردن آنها را بدانیم بسیار موثر خواهد بود.

در روش گیاه درمانی با عسل باید نوع بیماری ها مخصوصاً بیماریهای حاد مزمن دقیقاً تشخیص داده شود و بعد جهت معالجه آن اقدام گردد و این کار فقط به عهده پزشک معالج می باشد.