درمان استسقاء (آب آوردگی)

سرکه که در آن اندکی ماذریون خیسانده باشند مخلوط با عسل جهت استسقاء مفید است.

ترک اعتیاد

معتادان به تریاک و مواد مخدر می توانند جهت ترک اعتیاد دانه های اسپند را بو داده و بعد کوبیده، با عسل مخلوط کرده، میل نمایند.

درمان مسمومیت

خوردن مخلوطی از شوید (شبت، شویگران) و عسل مسمومیت را درمان و در صورت مداومت ایجاد استفراغ می نماید.

کسی که با تریاک مسموم شده باشد قبل از خارج شدن از معده او می توان مقداری عسل را در آب گرم حل نموده و به او خورانید و او را وادار به استفراغ نمود تریاک از معده او خارج شده و از خطر سم رهایی می یابد. خوردن تره یا عسل پادزهر سموم مخصوصاً مسمومیت های غذایی است.

درمان یبوست

خاصیت ملین بودن عسل از دیرباز شناخته شده است و غیرقابل انکار است. کسانی که دارای یبوست هستند بهتر است به جای شکر سفید از عسل یا شکرخام استفاده نمایند. عسل یک ملین بسیار ملایم بوده و به مخاط روده آسیب نمی رساند. بنابراین می توان از سنین کودکی مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر عسل مسهل ساده و سبکی است که نقش بسیار سازنده ای در رفع یبوست ساده و کهنه دارد لوتینگر معتقد است که این حالت درمان مسهلی عسل از سوی پژوهشگر دیگری به نام هیپوکریت تایید گردیده است جوشها و بهم ریختگی های معده (غلیان و هیجان) را نیز برطرف می سازد و سرانجام بر آن است که عسل یک ماده فراگیر و گرمابخش است.

انواع عسل ها را برای درمان یبوست مفید دانسته و بهترین آنها عسل اکلیل کوهی است.

سایر روشهای درمان

الف) دم کرده شنبلیله با عسل ملین و مسهل بوده و پرسیاوشان دم کرده با عسل نیز همین خاصیت را دارد.

ب) 20 الی 40 گرم میوه تازه آقطی (یاس کبود) را در نیم لیتر آب یا شیر مخلوط کنید و ده دقیقه بجوشانید و پس از صاف کردن با عسل شیرین نموده صبح ناشتا به فاصله نیم ساعت هربار یک لیوان یا دو فنجان در دو یا سه مرحله از آن بنوشید.

ج) خوردن شیر و عسل علاوه بر خواص فوق العاده ای که دارد برای رفع یبوست هم بسیار نافع است.