در چنین روشی کلیه ی مواد حاوی  کالری حذف و فقط مایعات بسیار زیاد بین (3 تا 4 لیتردر روز) توصیه می شود که به صورت آب، چای کم رنگ، دم کرده هایی مثل گل بابونه و گاوزبان، نعناع و پوست سیب داده می شود کاهش وزن با چنین برنامه ای، بدون قند و شکر، پروتئین و چربی 400 گرم در روز برای آقایان و 350 گرم برای خانم ها رخ می دهد.

در صورت پیروی از چنین روش کاهش وزن، در سیستم بدن ما چه اتفاقی رخ می دهد؟ به طور کامل مشخص و معلوم شده است که در هفته های اول و دوم قند مورد نیاز بدن از تجزیه ی پروتئین های عضلات و سایر ارگان ها تأمین می شود. در این زمان تجزیه ی بافت ها و از دست دادن پروتئین بدن بسیار بالا بوده، سپس به تدریج از شدت آن کاسته می شود و بافت های چربی نیز شروع به تجزیه شدن می کنند. در طول مدت ادامه ی رژیم صفر کالری با آب درمانی، بافت های بدن تجزیه می شوند و به مصرف تأمین انرژی و اعمال حیاتی بدن می رسند.

خطرات مورد انتظار در ادامه چنین روش کاهش وزنی عبارت اند  از :

مختل شدن سیستم قلبی و عروقی و در کنار آن بروز حمله های نقرسی، ایجاد سنگ کلیه، اختلالات حاد یا مزمن کلیه، بروز دیابت وابسته به انسولین و اختلالات عصبی و روانی و حتی مرگ و میر، به خصوص برای افراد مستعد و آسیب پذیر.

خوشبختانه بررسی های بلند مدت از طرف دانشمندان و پژوهش گران تغذیه، عدم کارآیی چنین رژیمی را به اثبات رسانیده است و تحت هیچ شرایطی هیچ فردی نباید حتی زیر نظر متخصص فن از این روش استفاده کند.