رژیم اتکینز (رژیم کم کربوهیدرات)

از جمله برنامه های غذایی به کار برده شده جهت کاهش سریع وزن، روش دکتر اتکینز می باشد که به علت عدم احساس گرسنگی و کاهش سریع وزن بدن، بسیار مورد توجه و استقبال افراد عجول و کم حوصله بوده و بدون توجه به پیامدهای زیان بار آن به طور گسترده ای مورد استفاده قرار داده شده و می شود. در این برنامه ی غذایی با حذف کامل یا کاهش مواد حاوی قندهای ساده و مرکب و گنجاندن فراوان پروتئین ها و چربی ها از یک طرف به علت امکان خوردن غذا به مقدار دلخواه و از طرف دیگر به علت عدم احساس گرسنگی ناشی از تجمع مواد کنونی یا ستونی رضایت افراد رژیم گیرنده جلب می شود.

تأثیر ترکیبات کنونی بر ایجاد بی اشتهایی و بی میلی، در روند ادامه ی رژیم بر پروتئین و چربی به قدری چشمگیر می باشد که پس از مدتی رژیم گیرندگان خود بخود مقدار غذای خود را تا حد ایجاد سیر منفی انرژی دریافتی کاهش می دهند. انجام این رژیم لاغری در پنج مرحله پی در پی به صورت زیر توصیه شده است :

مرحله اول رژیم دکتر اتکینز

مرحله اول عبارت است از : حذف کامل مواد قندی ساده و مرکب (کربوهیدرات ها) به هر شکل و صورتی از برنامه ی غذایی روزانه- مصرف بدون محدودیت تخم مرغ و انواع گوشت های قرمز و سفید- بهره گیری از خامه، کره روغن نباتی یا حیوانی و مایونز تا حد ظرفیت و اشتهای رژیم گیرندگان. در این مرحله از رژیم فقط به مقدار بسیار محدودی از سالادی که حاوی کاهو، خیار، کرفس، تربچه و پیاز با سس (حاوی مقدار زیادی روغن) باشد، استفاده می شود.

مرحله دوم

در مرحله ی دوم نیز مرحله اول، مصرف بدون محدودیت گوشت ها و روغن ها و همچنین تخم مرغ مجاز بوده و فقط 8-5 گرم کربوهیدرات یا قند و مقداری گردو و مقدار بسیار محدود و ناچیزی گوجه فرنگی میل می شود.

مرحله سوم

در این زمان علاوه بر مواد غذایی مراحل قبلی، مقدار یک دوم تا دو سوم لیوان سبزیجاتی مانند کدوی سبز، انواع کلم های مختلف، لوبیای سبز، فلفل دلمه ای، بادمجان، اسفناج و گوجه فرنگی به صورت مخلوط یا جداگانه اضافه می شود و از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج به قدری اجازه داده می شود که جمع کل کربوهیدرات دریافتی از 16-10 گرم تجاوز نکند (یک کف دست نان به طور تقریبی 15 گرم کربوهیدرات دارد)

تا این مرحله حتی میوه (شاید به علت داشتن قند) ممنوع می باشد.

مرحله چهارم

در این مرحله مقدار کربوهیدرات یا قندهای ساده و مرکب را تا حد 30-20 گرم در روز افزایش داده و از این جهت علاوه بر مواد گوشتی و پروتئینی و چربی ها رژیم گیرندگان می توانند دو روز در هفته مقدار محدودی انواع توت، طالبی و گریپ فروت مصرف کنند.

مرحله پنجم

در مرحله ی آخر، ضمن ادامه ی تاکید بر مصرف بدون محدودیت مواد چربی و پروتئینی مانند انواع گوشت ها، تخم مرغ، کره، خامه و سس مایونز، کربوهیدرات دریافتی را تا حد 25 تا 30 گرم افزایش می دهند. بدین ترتیب امکان مصرف یک برش نان یا چند قاشق برنج در طول روز فراهم می شود.

اگرچه با اجرای دقیق و کامل این رژیم لاغری، امکان کاهش وزنی به مقدار 10-8 کیلوگرم در کوتاه مدت میسر می شود، ولی به علت خطرات فراوان و عوارض جبران ناپذیر ناشی از چنین برنامه ی تغذیه ای نامتعادلی، سلامتی رژیم گیرندگان مورد تهدید قرار می گیرد.هرچند به علت وضعیت خاص برنامه های روزانه در این رژیم و استفاده ی بدون محدودیت از غذاهای خوش مزه و پرچرب و عدم احساس گرسنگی، رضایت رژیم گیرندگان جلب می شود و بسیار راضی می شوند، ولی امروزه چنین برنامه ای منسوخ و ممنوع شده است؛ زیرا عوارض زیادی برای سلامتی جسم و جان افراد ایجاد می کند.