بهتراست قبل از آنکه از یک بشقاب میوه و یا سبزیجات لذت ببرید ، قند میوه های مختلف و چگونگی تاثیر آنها بر اختلالات بدن را بررسی نمایید .

همه ی ما می دانیم که مصرف بیش از حد مواد قندی چقدر برای بدن مضر است ، حتی اگر این مواد طبیعی ، مثل عسل و شیره ی افرا، باشند.

اما میزان قند میوه های مختلف همیشه گول زننده بوده و بسیاری از ما نمی دانیم کدام یک به چه میزان قند دارند . مثلا آیا موز ، سیب و پرتقال اسنک هایی سالم هستند و یا قند خون را به طرز وحشتناکی افزایش می دهند ؟؟

 

مواد مغذی در میوه ها

میوه ها معمولا سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان می باشند که به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو که سلول های  سالم را از بین می برند ، کمک می کنند .

لازم است بدانید میوه های مختلف انواع قند متفاوتی ،هرچند طبیعی، دارند و این موضوع  روی چگونگی برخورد بدن با این میوه ها و هضم آنها تاثیر گذار خواهد بود . اما به طور کلی قند میوه شامل دو نوع اصلی ، یعنی فراکتوز و گلوکز می شود .

 

فراکتوز قند اصلی میوه بشمار می رود و این در حالی است که گلوکز بیشتر در مواد غذایی مثل سبزجات یافت می شود . فراکتوز می تواند نسبت به گلوکز اثرات مخرب تری روی سلامت بدن داشته باشد . یکی از مضرات آن نیز چاقی اندام های میانی بدن است .

 

خطرات مصرف بیش از حد قند میوه

چربی بدن

گلوکز بعد از ورود به بدن ، به سرعت هضم شده و برای تامین انرژی به سلول ها فرستاده می شود .اما جالب است بدانید بدن درصد زیادی از فراکتوز را به شکل چربی در بدن ذخیره می نماید ، زیرا کربوهیدراتی است که بدن ترجیح می دهد از آن به عنوان سوخت استفاده کند . به همین دلیل مصرف بیش از حد آن عاملی برای اضافه وزن و چاقی بحساب می آید .

 

ابتلا به دیابت و مقاومت انسولین

مرحله ی تبدیل فراکتوز به چربی ، بدن را به سمت مقاومت انسولین پیش می برد . یعنی بدن میزان پاسخگویی کمتری به انسولین و انتقال قند به سلول ها خواهد داشت . مقاومت انسولین می تواند حتی سرانجامی نظیر دیابت نوع 2 داشته باشد .

چاقی در اثر مصرف زیاد قند میوه ارتباطی نزدیک با دیابت دارد . چاقی حتی تعادل هورمون های تنظیم کننده ی اشتها را از بین می برد .

 

بیماری های قلبی

فراکتوز ، به دلیل افزایش میزان تری گلیسیرید ، به عنوان یکی از عوامل پیدایش بیماری های قلبی محسوب می شود . فراکتوز بیش از حد حتی می تواند کلسترول مضر خون را افزایش دهد .

 

سمی شدن کبد

مثل مصرف بیش از حد الکل ، فراکتوز بیش از حد به سلول های کبدی و آنزیم های آن آسیب می زند .وقتی زیاد میوه می خورید ، قند موجود در آن به ذخیره ی چربی در کبد می افزاید و در عملکرد آن اختلال ایجاد می نماید .

 

اعتیاد به مواد قندی

همه ی انواع قند به مرور زمان به گرایش بدن به این مواد می افزاید ، اما فراکتوز به طور خاص اعتیاد آور است . زیرا این نوع از قند روی میزان هورمون های مغز مرتبط با اشتها اثرگذار بوده و احساس سیری بعد از وعده ی غذایی را کاهش می دهد .

 

بنابراین مصرف زیاد قند ، حتی فراکتوز ، در قند خون جهش ایجاد می کند و سلامت اندام هایی مانند دندان و لثه را به خطر می اندازد و مواد قندی همچنین کلسترول ، فشار خون و التهاب را افزایش می دهند .

 

اما میزان مصرف مجاز میوه و سبزیجات چقدر باید باشد ؟

میزان مجاز مصرف میوه با توجه به نوع آن و میزان حساسیت بدن افراد مختلف به قند میوه می تواند متفاوت باشد . اما چطور باید تشحیص دهیم کدام میوه ها چقدر و چگونه برای بدن مضر یا مفید هستند ؟

به هنوان یک قانون ، میوه ها و سبزیجات حاوی میزان بیشتری از گلوکز نسبت به فراکتوز ، راحت تر هضم می شوند . این نوع از مواد برای افراد با اختلالات مختلف مثل دیابت و چاقی نیز مشکلات کمتری ایجاد می نمایند .

 

در این قسمت میزان قند یک فنجان از هر یک از میوه ها را بررسی می کنیم :

لیمو ترش : 0 گرم

زغال اخته : 2/1 گرم

تمشک : 3 گرم

توت سیاه : 3.5 گرم

توت فرنگی : 4 گرم

شلیل : 5 گرم

هلو : 6 گرم

موز : 7 گرم

خرما : 8 گرم

سیب : 9.5 گرم

گلابی : 12گرم

انگور : 12.5 گرم

انبه : 32 گرم

 

اما میزان مصرف مجاز قند میوه چقدر است ؟ تحقیقات نشان می دهند 25 تا 40 گرم فراکتوز در روز برای بدن قابل هضم است . اما باید نسبت میزان مصرف میوه به سبزیجات پنج به یک باشد . یعنی مثلا اگر در روز یک فنجان میوه می خورید ، میزان مصرف سبزیجات در روز باید پنج فنجان باشد .