جرم های زرد لابه لای دندان ها مشکلی است که بیشتر افراد از وجود آن رنج می برند. تغییر رنگ در دندانها باعث کاهش اعتماد به نفس و خودداری از لبخند زدن و خندیدن خواهد شد. نگران نباشید. شما تنها نیستید. تغییر رنگ دندانها به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خوردن برخی غذاها و افزایش سن اتفاق می افتد. روش ها مختلفی برای بازیابی رنگ عادی دندان ها وجود دارد. برخی از آنها به قدری ساده است که به راحتی در خانه می توانید انجام دهید ولی برخی از آنها نیازمند ملاقات با پزشک است. انتخاب هر کدام از آنها باعث بازگشت اعتماد به نفس و لبخند شما خواهد شد.

دستورالعمل های خانگی

1-نخ کشی دندان ها. اگر دندانهای خود را نخ نمی کشید، پس در حال انباشتن جرم و پلاک در لا به لای دندانهای خود هستید. نخ کشی دندانها بی درنگ مواد غذایی باقی مانده بین دندان ها را خارج کرده و از تغییر رنگ آنها جلوگیری می کند. نخ کشیدن دندانها باید یکی از عادات روزانه شما باشد.

مقدار مناسبی از نخ دندان را برداشته و دور انگاشتان دو دست خود بپیچید و به صورت حرکات بالا پایین و کششی بین دندان های خود بکشید. سعی کنید با حرکت در میان دندانهای خود از قسمت ها دست نخورده نخ استفاده کنید. حد اقل شش بار نخ را بین هر دندان خود بالا و پایین کنید این کار را به آرامی انجام دهید تا از آسیب رسیدن به لثه ها جلوگیری کنید.

2-خمیردندان بسازید. سفید کردن دندان ها، هزینه زیادی در پی ندارد. می توانید از موادی که اغلب در هر خانه ای یافت می شود، استفاده کنید. یکی از روش های موثر استفاده از جوش شیرین و لیمو شیرین است. جوش شیرین باعث تنظیم PH دهان شده و آب لیمو ترش نیز یک نوع سفید کننده طبیعی است.

مواد مورد نیاز شما، چند قاشق چایخوری جوش شیرین و مقدار کمی آب لیمو ترش است. هر دو را با یکدیگر مخلوط کنید تا مایعی با غلظتی شبیه خمیری به دست آید. سپس ماده را روی دندان های خود قرار داده و یک دقیقه اجازه دهید بماند، سپس با آب شستشو دهید. توجه داشته باشید که این ماده را با دست یا مسواک بسیار نرم روی دندان ها بکشید. در غیر این صورت مینای دندان ها دچار سایش خواهد شد.

3-تهیه اسکراب. جوش شیرین همراه با توت فرنگی و نمک ترکیب شده و اسکرابی برای پاکسازی بهتر دندانها تهیه می شود. نمک مانند یک لایه بردار عمل کرده و جرم را از سطح دندانها پاک می کند. توت فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که باعث تجزیه پلاک های دندان می شود. برای ساخت اسکراب، نیاز به دو تا سه عدد توت فرنگی دارید. آنها را با یکدیگر له کرده و مقداری نمک و مقداری جوش شیرین اضافه کنید. به وسیله یک مسواک ملایم به دندانهای خود زده و پنج دقیقه زمان بدهید. سپس با آب شستشو دهید.

4- شستشو با هیدروژن پراکسید. وجود هیدروژن پراکسید در خانه متداول است و برای ضدعفونی کردن زخم و خراش های ساده استفاده می شود. این ماده می تواند به عنوان روشی ارزان برای سفید کردن دندان ها استفاده شود. مقدار کمی از آن را چند ثانیه در دهان خود بچرخانید سپس دهان خود را خالی کرده و طبق برنامه همیشگی مسواک بزنید.

5-جستجو در یخچال. به جز توت فرنگی و لیمو، مواد دیگری نیز در یخچال یافت می شود که جرم های زرد را از لابه لای دندان ها می زداید. پوست پرتقال را امتحان کنید. قبل از خواب قطعه ای پوست پرتقال را به مدت چند دقیقه روی دندانهای خود بمالید. ویتامین C پلاک ها و جرم ها را از بین برده و شما پس از چند هفته نتیجه را خواهید دید.

6- سفید کننده دندان بخرید. اگر تمایل به استفاده از دستورالعمل های خانگی را ندارید، محصولات زیادی در بازار هستند که می توانید خریداری کنید. خمیر دندانی تهیه کنید که مخصوص سفید کردن دندان باشد. به دنبال محصولی باشید که توسط سازمانهای بهداشتی تایید شده باشد.

7- یک عادت برای خود بسازید. برخی از این روش ها، بلافاصله باعث سفیدی دندانها خواهد شد. اما برای دریافت نتایج بهتر، باید این روال را به صورت عادت برای خود تبدیل کنید. اگر دستورالعمل ها را به طور مداوم اجرا کنید، نتایج بیشتر و طولانی مدتی را مشاهده خواهید کرد.