آب

آب برای سلامت پوست، گوارش، ایمنی، افزایش انرژی، کاهش وزن و همچنین تقویت کارکرد مغز بسیار مفید است. طحقیقات اخیر نشان می دهد، کم آبی بدن باعث کاهش حافظه کوتاه مدت می شود. آب برای کارکرد بهتر مغز ضروری است. وقتی آب بدن کم می شود، دچار سردرد شده و احساس خستگی خواهیم کرد. کم آبی مزمن و دائمی می تواند منجر به سردرگمی و گیجی و حتی توهم و خیال شود. اگر نوشیدن حداقل دو لیتر آب در روز برای شما سخت است، آن را با اضافه کردن نعنا و قطعات لیمو یا توت فرنگی و خیار و سایر میوه ها برای خود جذاب کنید.

اسفناج

دانشمندان معتقدند اسفناج برای عضلات مفید است. اما باید بدانین این گیاه برای عملکرد بهتر مغز نیز سودمند است. اسفناج سرشار از آهن و ویتامین C است که هر دو برای عملکرد انتقال دهنده های عصبی در مغز مورد نیاز است. اسفناج مانند سایر سبزیجات دارای کلروفیل است که باعث افزایش جذب آهن شده که منجر به رشد گلبولهای قرمز خون می شود که انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن و مغز را بهبود می بخشد.

ماهی

مطالعات نشان می دهد رژیم های حاوی غذاهای دریایی از جمله ماهی در تقویت حافظه تاثیر به سزایی دارد. چربی یکی از مهمترین مولکولهای موجود در مغز است که باعث بهبود عملکرد مغز می شود. متخصصان تغذیه ماهی های سالمون و تن را به دلیل داشتن چربی بالا پیشنهاد می دهند.

دانه آفتاب گردان و دانه کتان

سرشار از ویتامین های E و B بوده و مانند سایر دانه های دارای اسیدهای چرب مفید است. دانه ها حاوی اسیدهای چربی هستند که عملکرد قشر خارجی مغز را که مربوط به مهارت های حرکتی و آگاهی های فضایی است، بهبود می بخشد. سعی کنید یک قاشق از این دانه های روغنی مانند دانه آفتاب گردان یا دانه کتان را به غذاهای خود اضافه کنید.

چغندر قند

از خانواده اسفناج بوده و مملو از کلسیم، ویتامین A و C و همچنین نیترات است که باعث افزایش جریان خون به مغز می شود و به بهبود تمرکز و عملکرد کمک می کند. سعی کنید در غذاهای خود از چغندر قند استفاده کرده و یا به آبمیوه هایی که در میان وعده ها مینوشید، اضافه کنید.

انواع توت

بهترین میان وعده ها هستند و در بهبود عملکرد مغز معجزه می کنند. به ویژه زغال اخته به دلیل آنتی اکسیدان های بالایی که دارد باعث افزایش یادگیری و حافظه می شود. همچنین این خانواده از آسیب رادیکال های آزاد به مغز جلوگیری می کند.

گردو

غنی از آنتی اکسیدان، امگا6، امگا3 بوده و خواص ضد باکتریایی دارد. امگا 6 و امگا3 بخش مهمی از بخش خاکستری مغز را تشکیل ی دهند. همچنین سرشار از منیزیم است که عملکرد سلولهای عصبی را بهبود می بخشد. همچنین ماده مضر هموسیستئین در بدن را که منجر به از دست دادن حافظه می شود، را کاهش می دهد.

کربوهیدرات

مانند سایر قسمت های بدن مغز نیز برای انجام وظایف به انرژی نیاز دارد. این انرزی از طریق گلوکز تامین می شود. برای تامین انرژی مورد نیاز مغز، که از طریق خون به آن می رسد باید از کربوهیدرات ها استفاده کنید. سعی کنید از انواع کربوهیدراتی استفاده کنید که به آهستگی گلوکز را به خون وارد می کنند. مانند برنج، سبوس برنج، نان جو و ماکارونی.

گوجه فرنگی

شواهد خوبی وجود دارد که ثابت می کند لیکوپن موجود در گوجه فرنگی اثرات مخرب رادیکال های آزاد را که منجر به زوال عقل و آلزایمر می شود را کاهش می دهد. گوجه فرنگی را به همراه روغن زیتون میل کنید تا جذب و تاثیر گذاری آن را دو چندان کنید.