برخی دانشمندان برای کمک به افراد تحت درمان داروهای شیمیایی برای مبارزه با سرطان، در صدد تحقیق برای کاهش تاثیرات شیمی درمانی بر پوست، مو و ناخن ها بر آمدند. در این مطلب برترین ترفند های توصیه شده توسط آنان آورده شده است.

1-پوست

در طول شیمی درمانی، افراد دچار خشکی و حساسیت پوست می شوند. برای بهبود این مشکل پوستی، استفاده از مرطوب کننده های حاوی گلیسیرین، کره شیا و کره کاکائو توصیه شده است. مراقبت های طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل نیز تاثیرات خوبی دارد.

علاوه بر مرطوب کننده، پاکسازی پوست با آب نیمه گرم و شوینده های بدون بو و دوش روغن، بسیار موثر است. هنگام خشک کردن بدن نیز به جای کشیدن حوله روی پوست، با استفاده از حوله ای نرم و حرکات ضربه ای بدن خود را خشک کنید.

2-تیرگی دور چشم

سیاهی زیر چشم نیز از عوارض داروهای درمان کننده سرطان است. چگونگی استفاده از محصولات و نوع آنها نیز متفاوت است. هنگام استفاده از محصولات آرایشی برای پنهان کردن تیرگی ها، سعی کنید از محصولات حاوی کافئین و ویتامین A و E استفاده منید تا خاصیت روشن کنندگی نیز داشته باشند. هنگام استفاده از محصولات مراقبتی دور چشم، با استفاده از انگشت و ضربه های آرام آنها را به پوست آن ناحیه بزنید.

3-مو

شیمی درمانی تاثیر زیادی بر ساختار و وضعیت مو دارد. می تواند باعث کم پشتی موها و یا از دست دادن کامل آنها شود. کوتاه کردن موها قبل از شروع درمان می تواند مفید باشد. زیرا موی بلند سنگین تر بوده و به پوست سر فشار آورده و ریزش مو را سریعتر خواهد کرد. هنگام شانه کردن موها، از برس های نرم و یا شانه های مخصوص بچه استفاده کنید و اینکار را وقتی مو و پوست سر شما خشک است، انجام ندهید.

سعی کنید از نرم کننده های قوی استفاده کنید. می توانید روغن آرگان یا روغن نارگیل را شب به ساقه موها زده و صبح شستشو دهید. برای شستشوی موها از شامپوهای مخصوص موهای خشک استفاده کنید.

همچنین هنگام آرایش موها با ظرافت با آنها رفتار کنید. دستگاه های گرمایشی را در خنک ترین درجه تنظیم کرده و از حرارت مستقیم اتو و فر کننده ها اجتناب کنید زیرا باعث آسیب به موها خواهد شد. اگر تصمیم به تراشیدن موهایتان دارید، روغن نارگیل و آلوئه ورا گزینه های مناسبی برای مراقبت از پوست سر خواهد بود. همچنین هنگام قرار گرفتن زیر آفتاب، از ضد آفتاب ها استفاده کنید.

4-ابرو

ابزارهای زیادی برای کشیدن ابروهای طبیعی وجود دارد. مانند مداد ابرو، سایه های مات. همچنین ترفندهایی نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها موهای طبیعی به جای ابرو بکشید. قلم موهای نوک تیز به همراه سایه های با پوشش مناسب می تواند در داشتن ابرویی طبیعی، کمک خواهد کرد. همچنین می توانید از روغن آرگان و کرچک نیز برای تقویت ابروهای خود استفاده کنید.

5-مژه ها

مژه ها نیز مانند ابرو ها و موها امکان ریزش در اثر شیمی درمانی دارد و بسیار ضعیف خواهند شد. بنابراین سعی کنید از فرمژه استفاده نکنید و هنگام پاک کردن آرایش پنبه را به شیرپاک کن یا انواع پاک کننده های ملایم آغشته کرده و با ملایمت روی چشم ها بکشید. برای پرپشت نشان دادن مژه ها می توانید از یک خط چشم ظریف نیز استفاده کنید.

6-ناخن ها

شیمی درمانی و پرتودرمانی باعث شکننده و ضعیف شدن ناخن ها شده و رشد آنها نیز کند خواهد شد. برای مراقبت از آنها باید به طور مداوم به دستها و پاهایتان کرم مرطوب کننده بزنید. همچنین می توانید از تقویت کننده های ناخن نیز استفاده کنید. سعی کنید به جای ناخن گیر از سوهان ناخن برای کوتاه کردن ناخن ها استفاده کنید و ناخن هارا کوتاه نگه داشته تا از شکستن و ریشه ریشه شدن آنها جلوگیری کنید. بهتر است در هنگام انجام کارهای خانه و شستشو حتما از دستکش استفاده کنید. تا ح دامکان از ناخن مصنوعی در طول درمان استفاده نکنید زیرا به شدت آسیب زننده است.