هورمون های بدن نقش مهمی در سلامت بدن و تنظیم فعالیت های درونی دارد. هورمون های جنسی نقش مهمی در تنظیم زمان قاعدگی و همچنین در اقدام به بارداری نیز بسیار مهم است. اما هنگامی که ترشح این هورمون ها طبق برنامه نبوده و دچار اختلال می شود تمام فعالیت های بدن نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

خوشبختانه راه های آسانی برای بازگرداندن تعادل به هورمون ها وجود دارد. یکی از آسان ترین راه ها داشتن رژیم غذایی صحیح است. اگر هورمون ها دچار اختلال شده، غذاهای زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید.

1-شکلات تلخ

دلایل زیادی وجود دارد برای اینکه هنگام استرس و اضطراب به خوردن شکلات روی می آوریم. شکلات به خصوص شکلات تلخ، میزان هورمون کورتیزول را تنظیم می کند. وقتی بدن تحت فشار استرس است، آدرنالین افزایش می یابد. شکلات تلخ کمک می کند سطح آدرنالین کاهش یافته و بدن به حالت تعادل بازگردد.

2-کلم برگ

کلم برگ تاثیرات تسلط استروژن را معکوس خواهد کرد. هنگامی که مقدار استروژن خارج از کنترل می شود، زنان و مردان هر دو به صورت مشابه دچار ورم شکم، میگرن و افزایش وزن می شوند. این گونه از سبزیجات دارای ترکیباتی است که می تواند عملکرد بد را بهبود بخشیده و باعث تنظیم استروژن شود.

3-موز

بسیاری از مردم چیزهایی در مورد پروبیوتیک می دانند اما آیا تا به حال به فواید این باکتری فکر کرده اید؟ ترکیبات موجود در موز به خصوص موزهایی که سبز رنگ بوده و کمتر رسیده اند، کمک بیشتری به سوختن چربی های شکم می کنند. به این صورت که عملکرد روده ها را در تعادل نگه داشته و به کاهش ورم شکم می انجامد.

4-کینوا

این دانه باستانی به طور غیر مستقیم باعث کاهش علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک می شود. زنان مبتلا به این سندروم معمولا بدون تغییر در رژیم غذایی دچار افزایش وزن می شود و اهی نیز با افزایش هورمون های مردانه باعث افزایش موهای زائد صورت می شود. این اختلال همچنین در باروری نیز تاثیر گذار است. کینوا منبع غنی آهن و اسید فولیک، کلسیم، ویتامین D و چربی های مفید بدن است که میتواند این تاثیرات را کاهش دهد.

5-دانه سویا

ایزوفلاون های موجود در دانه سویا به عنوان استروژن های ضعیف عمل کرده و می تواند علائم یائسگی را کاهش داده و آن را به تاخیر بیندازد.

6-آجیل

بسیاری از زنان دچار کم کاری تیروئید هستند که باعث افزایش وزن، خستگی و خشکی پوست و بسیاری از مشکلات دیگر می شوند. بنابراین افرادی که مشکوک به کم کاری تیروئید هستند، بهتر است برای بهبود عملکرد غده تیروئید آجیل را در رژیم غذایی خود جای دهند.

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، بهتر است از بادام در برنامه غذایی خود استفاده کنند. زیرا بادام دارای چربی قابل جذب کمی است. بنابراین بادام بهترین میان وعده برای افرادی است که می خواهند وزن کم کنند.

7-زرده تخم مرغ

یکی دیگر از مواد غذایی که به بهبود عملکرد تیروئید کمک می کند، زرده تخم مرغ است که حاوی سلنیوم و ید است. هر دو این مواد معدنی در عملرد تیروئید نقش بسزایی دارد. غده تیروئید در تنظیم متابولیسم بدن دخالت دارد و هنگامی که درست عمل کند، کاهش وزن را آسان تر می کند.

8-ماهی سالمون

ماهی سالمون سرشار از امگا3 است که این غذا را دوست بانوان می دانند. زیرا امگا3 سطح هورمون های بدن را تنظیم می کند. همچننی امگا3 سلامت ناخن ها و درخشندگی موها را نیز حفظ می کند.