چای و دمنوش، نوشیدنی سنتی است که در کاهش وزن و سلامت عمومی بدن نقش دارد. و همه میدانیم که چای سبز یکی از معروف ترین نوشیدنی های شناخته شده در کاهش وزن است. امروزه دانشمندان ترکیبات ضد چاقی در انواع مختلفی از گیاهان، ریشه ها و گل ها یافته اند که می توان از آنها دمنوش تهیه کرد. قطعا چای سبز، یکی از معروف ترین آنهاست و در اولویت فهرست قرار دارد. اما اگر از نوشیدن مکرر چای سبز خسته شده اید، می توانید انواع دیگر دمنوش های لاغری را امتحان کنید. لیستی از این دمنوش ها در این مطلب بیان شده است.

  • دمنوش چای سبز
  • دمنوش ختمی
  • دمنوش بابونه
  • دمنوش زنجبیل
  • دمنوش نعنا
  • دمنوش همیشه بهار
  • دمنوش رزماری
  • چای ماچا
  • دمنوش انار
  • چای اولنگ
  • چای سفید

1-چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که رادیکال آزاد را پاکسازی کرده و در نتیجه التهاب و همچنین چاقی ناشی از التهاب را کنترل می کند و از این رو در لیست بهترین دمنوش های لاغری قرار می گیرد. همچنین در بیماران دیابتی باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و سیری ایجاد کرده ژن های چاقی را سرکوب خواهد کرد. برای تهیه دمنوش چای سبز کافی است یک فنجان آب داغ (نه جوش) تهیه کرده و یک قاشق چایخوری برگ خشک چای سبز را درآن بریزید پس از 3-4 دقیقه چای سبز شما آماده است و می توانید با آب لیمو ترش در آن کانده و نوش جان کنید. این دمنوش را می توانید هنگام صبحانه و در میان وعده ها بنوشید. سعی کنید قبل از خواب و بیش از پنج فنجان در روز چای سبز میل نکنید.

2-دمنوش ختمی

گل ختمی سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین کافئین نیز ندارد. دانشمندان معتقدند نوشیدن دمنوش گل ختمی همچنین باعث تنظیم فشار خون نیز می شود. فشار خون بالا باعث استرس شده و استرس نیز سموم بدن را افزایش داده و بدن را دچار التهاب خواهد کرد. التهاب در بدن باعث کاهش سوخت و ساز شده و منجر به افزایش وزن خواهد شد. محققان اعلام کرده اند که دمنوش گل ختمی باعث کاهش کلسترول مضر نیز می شود. برای تهیه دمنوش گل ختمی، یک قاشق چایخوری گل خشک ختمی را به یک فنجان آب در حال جوش اضافه کرده و پس از 5 دقیقه دمنوش آماده است با رسیدن به دمای مناسب آن را میل کنید. سعی کنید از این دمنوش بیش از 3 فنجان در روز میل نکنید و در صورتی که دچار مشکلات بی خوابی هستید، یک فنجان دمنوش ختمی رقیق قبل از خواب میل کنید.

3-دمنوش بابونه

دمنوش بابونه از گل های بابونه تهیه می شود که حاوی ترکیبات ضد التهاب، ضد افسردگی، خواب آور و ضد اضطراب است. التهاب،افسردگی، اضطراب و کم خوابی، همگی ارتباط مستقیمی با چاقی دارند. با نوشیدن دمنوش بابونه می تواند تمامی این مشکلات را کنترل کرد. برای تهیه دمنوش بابونه، ابتدا یک فنجان آب جوش تهیه کرده و یک قاشق بابونه خشک در آن بریزید و پس از 5 دقیقه آن را بنوشید.

4-چای زنجبیل

زنجبیل ریشه گیاهی گلدار است و از قدیم به عنوان ادویه و طعم دهنده استفاده می شده است. دانشمندان معتقدند، زنجبیل دارای ترکیبات  زیست فعال هستند که سبب داشتن بو و مزه تند آن و خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد تهوع و کاهنده فشار خون است. محققان دریافته اند زنجبیل باعث ایجاد احساس سیری شده و اشتها را کم می کند و همچنین سوخت و ساز بدن را نیز افزایش می دهد. برای تهیه چای زنجبیل می توانید از زنجبیل تازه استفاده کنید. آن را رنده کرده و در یک فنجان آب جوش بریزید و پس از 5 دقیقه میل کنید. دمنوش زنجبیل را هنگام صبحانه یا در میان وعده ها می توانید بنوشید اما بیش از 3 فنجان در روز توصیه نمی شود.

5-دمنوش نعنا

دمنوش نعنااز برگهای نعنا تهیه می شود. این دمنوش خاصیت فوری آرامبخش دارد. دانشمندان معتقدند نعنا دارای ترکیبات آرامبخشی مانند منتول است. زنجبیل باعث بهبود خلق و خو شده و گوارش را نیز تنظیم می کند. برای تهیه این دمنوش هم می توانید از برگ تازه نعنا و هماز برگ خشک استفاده کنید. ابتدا آب را بجوشانید و سپس چند برگ نعنادر آن بریزید و اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه بجوشد و سپس میل کنید. از این دمنوش در میان وعده ها یا دو ساعت قبل از خواب میل کنید اما بیش از دو یا سه فنجان در روز توصیه نمی شود.

6-چای گل همیشه بهار

این چای از گلبرگ های گل همیشه بهار تهیه می شود. تحقیقات نشان می دهد این گیاه دارای خواص ضد التهابی  بوده و طعمی دارد که باعث آرامش و کاهش استرس در شما خواهد شد. در نتیجه از اضافه وزن ناشی از استرس و التهاب جلوگیری خواهد کرد. یک یا دو قاشق گلبرگ همیشه بهار خشک شده را در یک فنجان آب جوش بریزید و پس از 5 دقیقه دمنوش را میل کنید. هنگام صبحانه یا در میان وعده ها از این دمنوش استفاده کنید اما بیش از سه یا چهار فنجان در روز توصیه نمی شود.