احتباس آب به معنای تجمع مایعات در بدن به ویژه در دست ها، مچ پا و پا است. و نام پزشکی آن اِدِم است. با این حال اِدِم در تمام قسمت های بدن اتفاق می افتد و به ویژه دست ها و پاها را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم شایع اِدِم، شامل تورم، پف کردن، کشیده شدن پوست یا فرورفته ماندن پوست پس از چند ثانیه فشار است.

دلایل احتباس آب

دلایل بسیاری برای احتباس آب وجود دارد. اِدِم ممکن است به دلیل نشستن یا ماندن در وضعیت ثابت به مدت طولانی، مسافرت هوایی، عمل جراحی، مصرف زیاد نمک، سوء تغذیه، نیش حشرات، سندرم قبل از قاعدگی یا بارداری ممکن است ایجاد شود. با این حال ممکن است دلایل جدی دیگری نیز پشت اِدِم باشد. می تواند به دلیل بیماری ها کلیوی، کبدی یا قلبس باشد. اگر دست ها و پاهایتان دچار تورم می شود، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه تورم را در پاها کاهش دهیم؟

اگر تورم دست و پاها به دلیل بیماری های جدی نباشد، به راحتی می تواند در خانه درمان شود.

1-سرکه سیب

سرکه سیب یکی از شناخته شده ترین درمان های خانگی برای اِدِم است. به دلیل داشتن پتاسیم زیاد می تواند سبب عدم حبس مایعات در بدن شود. به علاوه خاصیت ضد التهابی سرکه سیب، می تواند باعث کاهش تورم و درد می شود. روزانه یک یا دو قاشق سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و بنوشید.

2-منیزیم سولفات

این روش یکی از بهترین روش های کاهش تورم دست و پا ها است. این روش با نمک دریا امکان پذیر است. حمام نمک دریا می تواند شما را از تورم خلاص کند. مخلوط آب و نمک دریا می تواند سموم و مایع اضافی را از بدن خارج کند. دو فنجان نمک دریا را با آب مخلوط کرده و 10 تا 15 دقیقه در آن بخوابید یا پاها را در آن نگه دارید. این کار را بیش از سه بار در هفته تکرار کنید.

3-ماساژ

ماساژ منظم یکی دیگر از درمان های اِدِم است. ماساژ با ضربه های ملایم باعث ایجاد فشار بر روی قسمت های آسیب دیده پوست و ماهیچه می شود و باعث تحریک سیستم لنفاوی شده و مایعات اضافی را به طور طبیعی از بین می برد. مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل را گرم کرده و ناحیه متورم را به آرامی ماساژ دهید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.

4-کاهش مصرف نمک

مصرف بیش از حد نمک باعث افزایش خطر ابتلا به اِدِم می شود. مقدار زیاد سدیم باعث تجمع مایعات در بافت میشود. در ژیم غذایی صحیح، توصیه می شود در روز بیش از یک قاشق چایخوری  نمک استفاده نشود. استفاده از غذاهای نمکی و فرآوری شده را محدودکنید.

5-ورزش

افرادی که سبک زندگی راکد و بدون تحرکی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به اِدِم هستند. پیاده روی و سایر فعالیت های ورزشی می تواند ای خطر را کاهش دهد. این کار می تواند علائم بروز اِدِم را کاهش دهد. در روز حداقل 30 دقیقه پیاده روی توصیه می شود. ورزش یکی ازبهترین راه های درمان تورم دست ها و پاها است.

6-تخم کتان

تخم کتان یک درمان موثر در اِدِم است. خواص ضد التهابی تخم کتان می تواند تورم را کاهش دهد. همچنین تخم کتان به سم زدایی بدن کمک بسزایی می کند. یک قاشق چایخوری تخم کتان را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید. این راه یکی از ایمن تری روش ها برای درمان تورم دست و پا است.

7-بذر گشنیز

یکی از درمان های گیاهی تورم دست و پا استفاده از بذر گشنیز است. خواص ضد التهابی بذر گشنیز می تواند تورم و درد را کاهش دهد. به علاوه باعث بهبود سیستم گردش خون می شود. 3 قاشق بذر گشنیز را به یک فنجان آب اضافه کنید و بجوشانید و آنقدر هم بزنید تا مقدار آب به نصف برسد. مواد را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود و دو بار در روز بنوشید تا زمانی که علائم رفع شود.

8-جعفری

جعفری باعث کاهش تورم و درد می شود و مایعات تجمع یافته را از بین می برد. جعفری یک ماده ضد اوره است. به این معنی که حجم و تعداد ادرار را افزایش می دهد و باعث می شود مایع اضافی از بدن خارج شود. یک قاشق جعفری خشک شده را به دو فنجان آب اضافه کنید. 10 دقیقه بجوشانید و صاف کنید. این دمنوش را هرروز قبل از صبحانه بنوشید.