قهوه دوست داشتنی ترین نوشیدنی در جهان است. این نوشیدنی انرژی زا بوده و خواب آلودگی را از بین می برد. اگر چه نوشیدن قهوه از بروز بسیاری از بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری میکند و خطر ابتلا به سیروز کبدی، نقرس، سرطان کبد و مشکلات روده بزرگ را کاهش می دهد، اما مصرف بیش از حد این نوشیدنی می تواند منجر به بروز مشکلات جدی در سلامت شود و حتی باعث ناباروری در زنان و سکته قلبی و سوء هاضمه، سردرد و ... می شود. مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث اوردوز کردن و مرگ نیز شود. برخی علائم اوردوز کافئین عبارتند از: استرس، افزایش ضربان قلب، حالت تهوع، تعریق، ایست قلبی، سرگیجه، بی قراری و عصبی شدن.

نوشیدنی هایی که می توان جایگزین قهوه کرد:

1-نوشیدنی ریشه گل قاصدک

اگر طعم قهوه را دوست دارید اما به دنبال نوشیدنی سالمی هستید که کافئین کمتری داشته باشد، این نوشیدنی بهترین انتخاب است. دارای مواد مغذی مانند ویتامین های A, B, C و D، آهن، کلسیم و منیزیم است که این نوشیدنی را بسیار سالم تر از قهوه معرفی می کند. کلسیم و منیزیم موجود در نوشیدنی ریشه گل قاصدک، باعث انرژی زایی این نوشیدنی است.

2-چای سبز ماچا

از پودر کردن چای سبز تهیه می شود.  چای سبز ماچا نوعی چای سبز غلیظ است که آنتی اکسیدان ها، کلروفیل و فیبر زیادی دارد. از بروز مشکلات قبلی جلوگیری کرده و برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است و همچنین خاصیت ضد سرطانی دارد. همچنین کافئین کافی در اختیار بدن قرار داده و انرژی زا است و خواب آلودگی را از شما دور خواهد کرد.

3-چای ماسالا

این نوشیدنی که مصرف آن در هند بسیار معمول است، دارای مقدار کافی کافئین بوده که انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند. علاوه بر انرژی زایی، این نوشیدنی حاوی ادویه های هندی مختلفی مانند دارچین، جوز هندی، میخک و زنجبیل نیز هست. این نوشیدنی فرآوری شده که همچنین آتی اکسیدان های مورد نیاز بدن را فراهم کرده و از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

4-چای زردچوبه

این نوشیدنی به دلیل فواید زیادی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوشیدنی به رنگ طلایی بوده و طعم و بوی بسیار قوی دارد. این نوشیدنی حاوی ترکیب فعالی به نام کورکومین است که فواید شگفت انگیزی دارد. باعث تقویت ایمنی بدن، کاهش التهاب، کاهش ورم مفاصل شده و همچنین از بروز سرطان و آلزایمر پیشگیری می کند. افرادی که از آسیب کبدی و سنگ کیسه صفرا رنج می برند بهتر است این نوشیدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

5-شکلات داغ

این نوشیدنی بسیار انرژی زا است و برای شروع روز نوشیدنی خوبی است. این نوشیدنی حاوی انتقال دهنده عصبی آناندامید است که به عملکرد بهتر ذهن کمک می کند و حتی شادی آور است. کاکائو همچنین منبع عالی منیزیم است که باعث فعالیت بیشتر می شود.

5 نوشیدنی که می تواند جایگزین قهوه شده و سالم باشد و انرژی مورد نیاز بدن را نیز فراهم کند، معرفی شد و می توانید برای شروع روز خود از این نوشیدنی ها استفاده کنید. اگر به قهوه علاقه زیادی دارید، بهتر است مطمئن باشید این نوشیدنی را زیاد از حد مصرف نمیکنید.