اگر دچار تب و سرفه مداوم هستید، احتمالا از عفونت ریه رنج می برید. سرما و آلودگی هوا از راه های مختلفی روی سلامت بدن تاثیر گذار است. مانند ذات الریه که در این فصل بسیار شایع است. ذات الریه، عفونت ریه است که منجر به تورم مجاری ریه می شود. این عفونت عمدتا ناشی از ویروس ها و باکتری ها یا واکنش نسبت به برخی داروها ایجاد می شود. نام باکتری که منجر به عفونت ریه می شود، استرپتوکوک است. در این بیماری مایعات و مخاط در ریه تجمع یافته و تنفس را مشکل می کند. ذات الریه در طول تغییر فصل بسیار رایج است. درمان این بیماری طی دو تا چهار هفته زمان می برد. از طرف دیگر، ذات الریه ناشی از ویروس، زمان بیشتری برای درمان نیاز دارد.

درمان این بیماری علاوه بر داروهای قوی شیمیایی که توسط پزشک تجویز می شود، روش های دیگری نیز دارد که می تواند تاثیرات دارو را بیشتر کرده و طول درمان را کوتاه تر کند و ایمنی بدن را قوی تر کند. این روش ها همگی در آشپزخانه منزل شما به راحتی یافت می شود.

1-دانه ی شنبلیله

علاوه بر نقشی که در آشپزی دارد، می تواند به عنوان داروی موثر بر سلامتی نیز استفاده شود. دانه شنبلیله را شب در آب خیس کرده و صبح دانه ها را جویده و آب را بنوشید تا از بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنید. دانه شنبلیله دارای مواد مغذی بسیاری از جمله کاروتن، مس، روی، سدیم، فولیک اسید و منیزیم است. این مواد مغذی علائم ذات الریه را کنترل می کند. همچنین می توانید دانه های شنبلیله را در آب جوش ریخته و بجوشانید و سپس آن ها را صاف کرده و مقداری عسل به آب آن اضافه کرده و به صورت گرم میل کنید. 2 تا 3 فنجان در روز از این دمنوش استفاده کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

2-زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب است که کارکیومین نامیده می شود و کشنده باکتری هایی است که منجر به بروز ذات الریه می شود. زردچوبه کبد را پاکسازی می کند. طبق تحقیقات مواد موجود در زردچوبه باعث خروج سموم از بدن می شود. همچنین دارای خواص ضد التهاب بوده که التهاب ریه را کنترل می کند. افراد مبتلا به ذات الریه کم کم متوجه می شوند که درخشش و شفافیت پوست خود را از دست می دهند، استفاده از زردچوبه به صورت موضعی روی پوست صورت،  باعث می شود این شفافیت به پوست بازگردد. اگر از به دلیل بیماری جوش نیز روی پوست شما ظاهر شده است، می توانید زردچوبه را با مخلوط گلاب روی صورت استفاده کنید. برای بهبود سریع تر ذات الریه، هرشب یک قاشق چایخوری زردچوبه را در شیر حل کرده و بنوشید.

3-سیر

سیر دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است که ریه و گلو را از مخاط پاکسازی می کند. در زمان های قدیم که داروهای شیمیایی به فراوانی امروز وجود نداشت، از سیر به عنوان درمان اساسی عفونت استفاده می شده است. سیر سرشار از مواد ضد باکتری، ضد میکروبی، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد التهابی است. اگر دچار تب و سرفه هستید، هر روز یک حبه سیربجوید. همچنین می توانید سیر له شده را روی قفسه سینه گذاشته و با پارچه ببندید تا از بروز سرفه جلوگیری کنید.