بدن برای حفظ سلامتی به مواد غذایی نیاز دارد. با این حال، اغلب مردم برخی مواد غذایی ضروری مورد نیاز بدن را به دلیل کمبود اطلاعات یا گرفتاری های زندگی فراموش می کنند. بنابراین، نتیجه کمبود این مواد غذایی مورد نیاز، در بدن نمایان می شود. یکی از این ماد غذایی ضروری مورد نیاز بدن، فولیک اسید یا همان ویتامین B9 است. این ویتامین یکی از ویتامین های مورد نیاز برای سنتز DNA، سلول سازی و بهبود سلول های عصبی و سیستم ایمنی بدن است.

فولیک اسید، یکی از ویتامین های محلول در آب است که از غذاها جذب می شود. سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم بروکلی کرفس و... و میوه هایی نظیر موز، هندوانه، لیمو، قارچ و همچنین گوشت و آب گوجه فرنگی، حاوی فولیک اسید هستند.

علائم کمبود فولیک اسید

مشکلات تنفسی

وقتی اکسیژن خون کم شود، با کوتاه شدن تنفس روبه رو می شوید. و این نشانه کم بودن گلبول های قرمز در خون است. وقتی با کاهش ضربان قلب و کوتاه شدن تنفس ها رو به رو می شوید، می تواند نشانه ای از کمبود فولیک اسید در بدن باشد.

رنگ پریدگی

به طور عمده، هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول های قرمز خون است که مسئول حمل و انتقال اکسیژن از ریه ها به تمامی بافت های بدن هستند. کمبود فولیک اسید در باعث می شود، رنگ پوست پریده به نظر برسد.

ریزش مو

فولیک اسید یکی از مواد مورد نیاز برای رشد مو است. کمبود فولیک اسید، یعنی سلول ها مواد غذایی مورد نیاز برای رویش و ساخت سلول را نداشته که منجر به ریزش مو می شود. در برخی موارد باعث سفید شدن موها نیز می شود.

یبوست

فولیک اسید یکی از مهم ترین مواد مورد نیاز برای عملکرد هضم و دستگاه گوارش است که در ساخت اسید معده نقش داشته و به هضم کامل غذا کمک می کند. کمبود آن باعث یبوست، دل درد، تهوع و اسهال می شود.