تبخال تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی بشمار می آید که توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود.در اغلب موارد این بیماری در نتیجه عفونت حاصل از این ویروس بوجود می آید.

ویروس هرپس سیمپلکس یکی از علل ایجاد زخم های سرد و تاول است.اغلب افراد مبتلا به تبخال تناسلی نسبت به ابتلا به آن آگاهی ندارند و دلیل آن این است که در اکثر افراد هیچ گونه نشانه ای ظاهر نمی شود و یا علائم آن بسیار خفیف هستند.

ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است.این انتقال حتی اگر فرد مبتلا علائم و نشانه های عفونت را نداشته باشد، صورت می گیرد.

علائم تبخال تناسلی چیست؟

این علائم ممکن است در طول چند روز تا چند هفته پس از رابطه جنسی در شما بروز پیدا کنند و یا ممکن است شما علائم ابتدایی ابتلا را تا ماهها و یا سالها پس از ابتلا در خود نشان ندهید. این علائم پس از ابتلای فرد به این فروس به شدت بروز پیدا می کنند.آنها ممکن است تاول های کوچکی باشند که باز شوند و زخم های دردناک را ایجاد نمایند و طول دوره درمان ممکن است هفته بطول انجامد. این تاول و زخم ها علائم یک سرماخوردگی ساده را دارا می باشند و با تب و تورم غدد لنفاوی همراه هستند.

در حال حاضر علائم تبخال تناسلی عبارتند از :

ـ درد یا خارش که در عرض دو تا 10 روز پس از قرار گرفتن در رابطه آغاز می شود.

ـ برجستگی های کوچک قرمز یا تاول های سفید کوچک که ممکن است پس از چند روز ظاهر شود.

ـ زخم ، تراوش و خونریزی که در اثر ترکیدن تاول رخ می دهد.

بدون شک وجود زخم ها ، ادرار را در فرد با درد همراه می سازد. همانطور که در قسمت بالا اشاره شد در زمان ابتلا علائم یک سرماخوردگی ساده ، درد عضلانی و تب را خواهید داشت.

تفاوت در محل بروز علائم

زخم که ایجاد می شود عفونت ها به داخل بدن راه پیدا می کنند. شما با لمس تاول و زخم ها و تماس با چشم سبب گسترش آن به نوحی دیگر از جمله چشم می شوند.

مردان و زنان می توانند در نواحی سرین ، مقعد و دهان به این عفونت دچار شوند.همچنین در زنان زخم می تواند در ناحیه واژن ، اندام تناسلی خارجی و گردنه رحم گسترش پیدا کند.بعلاوه در مردان نیز این عفونت در آلت تناسلی ، بیضه ، ران و مجرای خروجی مثانه مشاهده می شود.