اکثر والدین در رابطه با این موضوع نگران هستند اما بخاطر داشته باشید که اگر می خواهید زایمان طبیعی داشته باشید تا زمانی که کیسه آب پاره شود برقراری رابطه جنسی مشکلی نخواهد داشت. دلایل روانی و جسمانی بسیاری برای برقراری رابطه جنسی وجود دارد پس نمی توان آن را صرفا بخاطر بارداری متوقف کرد. همچنین در این دوران دیگر ترسی از بارداری ندارید پس با خیال راحت می توانید مقاربت کنید.

برخی از محققان تصور می کنند زنانی که بطور منظم در طول دوران بارداری به برقراری رابطه پرداختند احتمال آن کم است که زایمان زودتر از موعد داشته باشند. بعلاوه ارگاسم نیز یکی از دلایلی است که از زایمان زودرس پیشگیری می کند.داشتن رضایت جنسی در طول این دوران برای رابطه شما و درک شما از سلامت مفید خواهد بود.

آیا رابطه جنسی به کودک آسیب می زند؟

ترس از صدمه زدن به کودک می تواند یکی از دلایل شایع برای عدم برقراری رابطه در این دوران باشد.بدون شک شما با عشقبازی با همسرتان به کودک خود آسیب نخواهید زد. پلاگین موکوس ضخیم دهانه رحم را مهر و موم می کند تا از آن در برابر عفونت محافظت نماید.کیسه آمنیوتیک و عضلات قوی رحم از کودک شما محافظت می کنند. اگر شما به ارگاسم برسید متوجه خواهید شد که کودک بیشتر حرکت می کند که این امر به علت تپش قلب شما خواهد بود نه به این علت که او احساس ناراحتی می کند.

چه زمانی در حین بارداری نباید رابطه جنسی داشت؟ پزشک شما ممکن است توصیه کند که اگر موارد زیر را تجربه کرده اید مقاربت نداشته باشید.

ـ خونریزی

ـ دردهای شکمی و گرفتگی عضلات

ـ سابقه ضعف دهانه رحم

ـ جفت سرراهی بخصوص اگر خونریزی داشته اید.

هرچند شواهد قوی وجود ندارد که مقاربت این شرایط را بدتر خواهد کرد اما پزشکان به اجتناب از رابطه جنسی توصیه می کنند تا جانب احتیاط رعایت شود.

اگر همسر شما مبتلا به تبخال تناسلی باشد باید از برقراری رابطه جنسی خودداری نمایید.اگر شما در دوران بارداری به تبخال ناحیه تناسلی مبتلا شوید ممکن است کودک در حال رشد شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مقاربت مکرر ( بیش از سه بار در هفته )می تواند سبب ابتلا مثانه به عفونت ادرار شود. اگر عفونت ادراری درمان نشود می تواند مشکلاتی را در دوران بارداری ایجاد کند. اگر در رابطه با این امر شک دارید باید سریعا از پزشک خود بخواهید که ادرار شما را آزمایش کند. شستشوی کامل قبل و بعد از مقاربت و تخلیه مثانه بعد از رابطه جنسی به کاهش احتمال عفونت ادراری کمک خواهد کرد.

تا زمانیکه برقراری رابطه ناراحت کننده نیست می توانید مقاربت داشته باشید. بهتر است همسر شما جهت جلوگیری از ایجاد عفونت های واژینال در شما از کاندوم استفاده کند.