التهاب غده پروستات بطور معمول بعنوان عفونت پروستات مورد اشاره قرار می گیرد. انواع بسیاری از عفونت های پروستات به چشم می خورند که علائم و نشانه هریک از آنها می تواند متفاوت باشد. در این مقاله در رابطه با علائم این نوع عفونت بحث خواهیم کرد.

طبقه بندی علائم عفونت پروستات

عفونت پروستات از دستگاه ادراری گسترش می یابد. در این مورد باکتری راه خود را از مجرای ادرار به غده پروستات بازکرده و عامل عفونت می گردد.مشاهده می شود که این عفونت می تواند پس از اتمام مراحل خاص پزشکی ایجاد گردد.

پروستاتیت باکتریایی حاد

این عفونت ساده ترین راه برای تشخیص است.بطور کلی عفونت دستگاه ادراری مشاهده شده است. در این مورد ادرار را از نظر وجود باکتری و سلول های سفید خون مورد بررسی قرار می دهند. در پروستاتیت باکتریایی حاد مشکل در دفع ادرار علامت اصلی است. پروستاتیت حاد باکتریایی بطور کلی با آنتی بیوتیک درمان می شود. علائم شایع این عفونت پروستات عبارتند از :

ـ تب ـ درد در آلت تناسلی ـ درد در قسمت پایین کمر ـ تکرر ادرار ـ احساس سوزش در هنگام دفع ادرار و یا ادرار کردن دردناک ـ ادرار بدبو ـ مشکل در اجابت مزاج

پروستاتیت باکتریایی مزمن

عفونت پروستاتیت باکتریایی مزمن غیرمعمول است. این نوع عفونت با عود کردن و یا التهاب همراه است. عفونت دوباره یکی از شاخصه های نقص در عملکرد پروستات است. این نوع از عفونت می تواند به مثانه نیز گسترش یابد. مهم این است که قبل از شروع به درمان شرایط درست تشخیص داده شوند. تجویز آنتی بیوتیک یک درمان انتخابی برای بیمار است و همچنین داروهای غیر استروئیدی و ضدالتهابی نیز بعنوان مکمل آنتی بیوتیک داده می شوند. از جمله علائم پروستاتیت باکتریایی مزمن عبارتند از :

ـ فوریت در نیاز به ادرار کردن ـ درد در هنگام ادرار کردن یا پس از آن

ـ درد در پایین کمر ـ درد در بیضه

ـ درد عضلات و مفاصل

پروستاتیت غیرباکتریایی مزمن

رایج ترین شکل پروستاتیت بشمار می آید.وقوع آن در واقع هشت برابر بیشتر از نوع باکتریایی است. در این نوع از پروستاتیت تست عفونت منفی خواهد بود.عفونت پروستاتیت غیرباکتریایی مزمن در مردان همه سنین مشاهده می گردد. این نوع از پروستات در موارد ناباروری نیز مشاهده می شود. از جمله علائم این نوع از پروستاتیت می توان به موارد زیر اشاره کرد :

ـ احساس سوزش در طول و بعد از ادرار ـ درد در ناحیه تناسلی

ـ مشکل اجابت مزاج ـ درد در هنگام انزال

پروستادونیا

نوع چهارم در واقع سندروم در مزمن لگن نامیده می شود. هیچ عفونت باکتریایی قابل مشاهده ای در پروستات یا دستگاه ادراری وجود ندارد. علائم آن بطور معمول با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اما آنتی قادر به از بین بردن ریشه ای این مشکل نیست. علائم آن عبارتند از :

ـ لاغری ـ درد در ناحیه لگن ـ خون در ادرار یا مایع منی ـ درد در هنگام انزال ـ نیاز فوری به ادرار ـ تب ـ درد پایین کمر