در واقع سه نوع بیماری مختلف غده پروستات را مبتلا می کنند. دو نوع از آنها خوش خیم اند و غالباً زندگی فرد را به مخاطره نمی اندازند و به سادگی، دست کم در ابتلای بروز، باهم اشتباه می شوند زیرا بسیاری از علائمی را که ایجاد می کنند باهم یکسان است.

پروستاتیت (التهاب پروستات) التهابی در پروستات است که بیشتر به وسیله یک عفونت میکربی ایجاد می شود. با اینکه شکی وجود ندارد که بعضی از انواع التهاب پروستات را میکربها ایجاد می کنند، برای انواع دیگری از آن هیچ عامل میکربی یافت نشده است.

التهاب پروستات به هر دلیل که باشد، می تواند برای مردان در هر سنی رخ دهد و عموماً به درمان با دارو و و سایر روشهای درمانی پاسخ می دهد. بزرگی خوش خیم پروستات ، بزرگی غیر سرطانی غده پروستات است. این یکی از شایع ترین اشکال بیماری پروستات است. پروستات در بیش از نیمی از مردان بالای پنجاه سال بزرگ می شود.

سرطان پروستات که راجع به آن نیز مطالبی خواندید یک بیماری بالقوه شدید است. زیرا این حالت بدخیم است یعنی به مرور زمان سلولهای سرطانی بدون هیچ کنترلی تکثیر می شوند و بافت اضافی ای تولید می کنند که به سلولهای مجاور دست اندازی کرده و آنها را از بین می برند. با اینکه سرطان پروستات در هر سنی امکان پذیر است برای هشتاد درصد مردانی که 65 سال یا بیشتر دارند، رخ می دهد. تقریباً یک تن از هر 9 مرد آمریکایی سرطان پروستات را بروز می دهد و حدود 35.000 تن سالانه از این بیماری جان می سپارند.