همان گونه که نمی توانید از ابتلاء به آن پرهیز کنید رهایی از آن هم میسر نیست. اما می توانید برای تسهیل اختلال ادراری و آهسته کردن سیر پیشرفت بیماری، اقدامات فراوانی انجام دهید، بایستی از مصرف مایعات خصوصاً الکل و کافئین که دفع ادرار را تحریک می کنند، اجتناب کنید. بایستی مرتباً ادرار کنید. اگر به مثانه خود فشار آورید، تنها علائم بیماری را بدتر می کنید.

برای دفع ادرار وقت کافی صرف کنید چند دقیقه ای تأمل کنید تا مثانه شما تا حد ممکن خالی شود. بایستی مطلع باشید که داروهای تجویزی خاصی می تواند مشکلات مربوط به دفع ادرار را تشدید کند. این داروها در برگیرنده بعضی داروهای ضد اسپاسم شامل برونکودیلاتورهای دهانی، مدرها، آرام بخش ها و ضد افسردگیها می باشد.

اگر شما غالباً از این داروها استفاده می کنید و در سنی هستید که احتمال ابتلا به بزرگی خوش خیم پروستات زیاد است یا قبلاً علائمی داشته اید شاید بهتر باشد از پزشک خود درخواست کنید که مقدار داروها را کمتر کرده یا داروهای مشابه دیگری تجویز کند. تعدادی از داروها که برای درمان سرماخوردگی استفاده می شود و بدون نسخه قابل تهیه است مانند آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها می توانند یک بیماری ادراری را بدتر کنند.

آیا رژیم غذایی تأثیر زیادی دارد ؟

هیچ سابقه محکمی حاکی از آن وجود ندارد. گرچه قابل ذکر است که شیوع بزرگی خوش خیم پروستات در مردان آسیایی از نظر تاریخی بسیار پایین بوده است و با مهاجرت آنها به غرب یا تغییر سبک سنتی زندگیشان افزایش قابل ملاحظه ای داشته است. از آنجا که آسیاییها به رژیم غذایی با کلسترول و چربی کم علاقه مندند مردان آمریکایی که می خواهند از بزرگی خوش خیم پروستات (جدا از بیماریهای قلبی و سایر مشکلات تندرستی) اجتناب کنند، می توانند از این شیوه پیروی کنند.