همان طور که هم اکنون توضیح دادیم شاید زمان کوتاهی پس از دفع ادرار باز احساس نیاز به دفع ادرار کنید. ممکن است هر نیم ساعت یک بار به دستشویی بروید. گاهی بندرت ممکن است مستعد عفونت مثانه یا کلیه شوید. از آنجا که ادرار جمع شده راکد است محیطز کشت کاملی برای باکتریها محسوب می شود. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است هنگام دفع ادرار احساس سوزش کنید. اغلب ادرار بویی می گیرد که مردم آن را بوی کاهدان می نامند. به علاوه بعضی مردان دچار سنگ کلیه می شوند که گاهی بی نهایت دردناک است و گاهی آن قدر ناچیز که هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.

آیا وجود آن همه ادرار در مثانه ناخوشایند نیست ؟

ناخوشایند و بالقوه خطرناک است. اگر ادرار نتواند مثانه را از طریق پیشابراه ترک کند سرانجام فشار حاصل از تجمع این همه ادرار، ادرار را به کلیه ها پس می زند. این امر کار طبیعی کلیه ها که باید فرآورده های زائد گوناگونی که بدن تولید می کند را تصفیه و برداشت کنند، غیر ممکن می کند. این حالت می تواند منجر به آسیب کلیه و باز در حالت نادرتری منجر به نارسایی کلیه شود. نارسایی کلیه می تواند منجر به حالتی شود که مسمومیت اورمیک نامیده می شود که اگر درمان نشود می تواند به اغما و مرگ منتهی شود.

چگونه می توانم از وقوع این اتفاق جلوگیری کنم ؟

پزشکان توصیه می کنند که همه مردان مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات به عنوان قسمتی از بررسی سالانه خود یک تست خونی هم برای تعیین میزان کارایی کلیه بگیرند. تست خون، سطوح کراتینین و نیتروژن اوره، دو. فرآورده زائدی را که کلیه وظیفه پاک کردن آنها را از خون دارد، مشخص می کند. اگر سطح کراتینین به طور غیرطبیعی بالا باشد- که در صورتی که شما مدتهای مدیدی مشکلات عمده ای با ادرار باقی مانده داشته باشید دور از انتظار هم نیست- به آن معناست که کلیه ها قبلاً آسیب دیده اند.

اگر وضعیت کلیه من خوب بماند، آیا می توانم با وجود احتباس ادرار به زندگی روزمره خود ادامه دهم ؟

اگر این حالت شدید نباشد بعضی مردان می توانند همان گونه به این وضع ادامه دهند. اما اشخاص دیگر سرانجام با وضعیت دردناکی مواجه می شوند که احتباس حاد ادراری نامیده می شود و این هنگامی است که آنها کاملاً از دفع ناتوانند.