اگر احتمال آن باشد که شما مبتلا به هر یک از حالتهایی باشید که ما اکنون ذکر کردیم و مخصوصاً اگر سن شما کمتر از 55 سال باشد باید یک سری تستهای تشخیصی از شما به عمل آید تا کارکرد مثانه را بررسی کند. بر مبنای چند پژوهش حدود 1/3 مردانی که به آنان گفته شده است بی اختیاری ادرار آنان به علت بزرگی پروستاتشان است، با بررسیهای اورود دینامیکی متوجه وجود دلایل مختلف دیگری هم شده اند.

پزشکان چگونه تشخیص می دهند که علت اختلالات ادراری بزرگی خوش خیم پروستات است ؟

با استفاده از بعضی روشها. آنها با گرفتن یک شرح حال که حاوی اطلاعاتی در مورد عادات جنسی شماست شروع می کنند. آنها مثلاً می خواهند بدانند ایا شما تا به حال مبتلا به یک بیماری عفونی آمیزشی شده اید که می تواند منجر به علائمی شود که به علائم موجود در اختلالات پروستات شبیه است. همچنین می خواهند از تناوب زمانی دفع ادرار شما مطلع شوند و اینکه آیا هیچ تغییری در الگوی آن دیده شده است.

چون نمی توان چیزی بیش از یک پاسخ ذهنی به پزشک داد می توانید با زیر نظر گرفتن عادات دفع ادرار قبل از مراجعه به پزشک به روندهای تشخیصی کمک کنید. روی یک برگه کاغذ تا چهار با دفع ادرار برای هر روز را یادداشت کنید. (شما می توانید هر کدام ار علائمی را که ما ذکر کردیم در نظر بگیرید) هر روز، هر بار که مشکل مورد نظر رخ داد، علامتی برای آن دفعه بگذارید. بعد از یک هفته شما گزارش درستی برای ارائه به پزشک در اختیار دارید.

در مورد معاینه جسمی چه ؟ آیا به تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات کمک خواهد کرد؟

در چنین معاینه ای که پزشک برای تعیین پری و انبساط مثانه شما آن را می فشارد، ممکن است یک معاینه راست روده هم انجام دهد. گرچه فایده محدودی در تعیین بزرگی خوش خیم پروستات دارد. معیانه راست روده نشان می دهد که آیا پروستات بزرگ شده است. گرچه قسمتی از پروستات که باعث انسداد می شود در لوب میانی یا ناحیه مرکزی قرار دارد. زیرا این قسمت است که محیط پیشابراه را می فشارد. متاسفانه این قسمت در معاینه راست روده هرگز لمس نمی شود.

اما بزرگی اندازه پروستات به تنهایی بیانگر ابتلای من به بزرگی خوش خیم پروستات نیست. نه؟

لزوماً نه؛ معمولاً اندازه پروستات منعکس کننده شدت انسداد نیست. بعضی مردان با پروستات بسیار بزرگ انسداد ناچیز و علائم کمی دارند. در صورتی که برخی دیگر با پروستات کوچکتر انسداد و مشکلات بیشتری دارند.