دید سنتی این بوده است که معاینات راست روده روشهای کاملاً قابل اعتمادی برای تشخیص بیشتر سرطان های پروستات قبل از انتشار آنها به شمار می روند. متاسفانه شواهد روزافزونی دلالت بر عکس این موضوع دارد.

مطالعات نشان داده است که بیشتر بیماران هنگامی که به وسیله معاینه راست روده تشخیص داده می شوند، بیماری پیشرفته ای دارند تجزیه و تحلیلی از پرونده های پزشکی یک موسسه حفظ سلامتی در کالیرفنیا که در مجله لامست 1991 به چاپ رسیده است، چنین نتیجه گیری می کند که به نظر می رسد غربالگری با معاینه راست روده از طریق لمس اگر بی تأثیر نباشد تأثیر ناچیزی در جلوگیری از سرطان انتشار یافته پروستات دارد.

یک مطالعه بالینی بیشتر به این دید سنتی تاخته است. در این مطالعه معاینه سالانه راست روده در 59 مرد سرطان پروستات را تشخیص داد-38 مرد در آزمایش اول و 18 مرد در سالهای بعدی. 6 سال بعد شش تن از مردانی که در طی معاینه راست روده دومی بیماریشان تشخیص داده شده بود به علت سرطان پروستات مردند. میزان این مرگ و میر، در مقایسه با 8 درصد از مردانی که سرطانشان در معاینه اول تشخیص داده شده بود، بالغ بر 33 درصد می شود.

چرا یک معاینه راست روده صحیح، قادر به تشخیص سرطان پروستات نیست ؟

براساس چندین بررسی این فکر پدید آمده که ممکن است تشخیص غدد سرطانی کوچک و محدود به پروستات در معاینه راست روده به سادگی میسر نباشد. یک علت عمده آن این است که بیشتر سرطانها در نقطه دوری از پروستات، در مقابل راست روده، شروع می شوند. پس نمی توانند در معاینه راست روده لمس شوند. نویسندگان این پژوهش بالینی جنین نظر دادند که سرطانهایی که در گروه دوم یافت شدند، مهاجم تر بودند و سریع تر رشد می کردند.به همین علت باعث میزان مرگ و میر بیشتری می شدند.