یک ماده رادیواکتیو به داخل وریدی از بازوی شما تزریق می شود و از خون به سمت استخوان حرکت می کند. اگر به علت تخریب، استخوانهایی در حال ترمیم وجود داشته باشند این ماده رادیواکتیو را جذب می کنند. یک دستگاه شمارگر مانند شمارگر گایگر همه بدن را اسکن می کند و میزان ماده ایزوتوپی را که به وسیله هر استخوان برداشته شده است، محاسبه می کند. هر کدام از این شمارشها به صورت نقطه ای روی صفحه نمایشگر یا مونیتور نمایش داده می شوند. شمارش زیاد یا نقاط زیاد در یک استخوان بیانگر آن است که سرطان به آن استخوان منتشر شده است.

آیا اسکن استخوان دقیق است ؟

بله. به شرطی که توجه کنیم : اسکن استخوان برای نشان دادن سرطان طراحی نشده است. تنها ترمیم استخوان را نشان می دهد. بنابراین یک شمارش بالا می تواند علامت شکستگی استخوان یا حتی التهاب مفاصل باشد. اما اگر بافت برداری شما قبلاً مثبت شده باشد شمارش رادیو اکتیو بالا قویاً بیانگر این است که سرطان گسترش یافته است و سپس رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند نشان دهد که آیا استخوان طبیعی است یا آسیب دیده به نظر می رسد (مثلا در ابتلای شما به التهاب مفاصل)

لااق برای تعیین مرحله یک سرطان نیازی به جراحی نیست ؟ نه ؟

متاسفاه ممکن است نیاز به جراحی باشد. تنها راه برای اینکه با اطمینان گفته شود سرطان به غدد لنفاوی انتشار یافته است، بافت برداری از آنهاست.اگر همه آزمایشهای دیگر سرطان شما را در ناحیه خاکستری قرار دهند پزشک شما ممکن است بخواهد یک برش غدد لنفاوی (لنفادنکتومی) لگن، بافت برداری از غدد لنفاوی اطراف ناحیه پروستاتی، انجام دهد. این عمل یک روش جراحی است که در آن شکم باز شده و بافت برداشته می شود. این بافت برداشته شده می تواند هنگامی که شما هنوز روی تخت جراحی هستید مورد بررسی قرار گیرد. گاهی این کار قبل از عمل ریشه کن ساختن کامل سرطان پروستات (پروستاتکتومی رادیکال) انجام می شود.

دو روش دیگر در کنار برش غدد لنفاوی یا بازکردن شکم وجود دارند که پذیرفتنی تر از آن هستند. روشی که کمترین قابلیت تهاجمی را دارد- اما دقت آن هم کمتر از روشهای دیگر است- یک لنفانژیوگرام می باشد. در این روش یک ماده رنگی به داخل سیستم لنفاوی تزریق شده و به ناحیه لگن منتقل می شود، در آن لحظه یک رادیوگرافی با اشعه ایکس می تواند وجود سرطان را در غدد لنفاوی آشکار کند. طریقه جدیدتر دیگر معاینه درون شکم یا استفاده از لوله های معاینه برای دستیابی به درون شکم است. در برداشت غدد لنفاوی به وسیله معاینه درون شکم پزشک می تواند بدون ایجاد صدمه یا جراحی عمده ای غدد لنفاوی نایحه لگن را برداشته و مورد بررسی قرار دهد. برداشت غدد لنفاوی در وهله اول می تواند به عنوان یم تکنیک مرحله بندی در نظر گرفته شود و لزوماً به معنای آن نیست که پس از آن برش جراحی پروستات انجام خواهد شد.