TUIP یا برش پروستات از طریق پیشابراه، یک روش جراحی است که محدودیتهای بیشتری از برداشت پروستات از طریق پیشابراه دارد. برخلاف روش TURP در TUIP بافت پروستانتی که بزرگ شده است جدا و خارج نمی شود. بلکه جراح به وسیله ریسکتوسکوپ از درون پیشابراه تونل زده و از نقطه ای واقع در داخل گردن مثانه دو برش عمیق در تمام طول پروستات ایجاد می کند. تأثیر این روش عریض کردن مجرای ادراری است.

سایر درمانهای جراحی بزرگی خوش خیم پروستات کدام اند ؟

سه نوع پروستات برداری باز وجود دارد : فوق عانه ای، پشت عانه ای و پرینئال. کلمه عانه به استخوان عانه برمی گردد و چنانچه از اسامی پیداست هرکدام بیانگر یک محل آناتومیکی برای نزدیک شدن به یک پروستات بزرگ شده است.

روش فوق عانه ای چگونه انجام می شود؟

جراح از ناف تا استخوان عانه را می شکافد و سس برش را به قسمت تحتانی شکن و مثانه امتداد می دهدتا به پیشابراه پروستاتی برسد. دو نوع عمل فوق عانه ای وجود دارد. یکی از آنها بدون دیدن پروستات انجام می شود و پروستات از دید جراح پنهان می ماند و یکی با دیدن پروستات انجام می شود که در آن جراح برشی می زند تا بتواند گردن مثانه را ببیند. در هر کدام از این دو مورد جراح از انگشت نشانه خود برای برداشت بافت استفاده می کند. انجام این کار با انگشت ممکن است زیرا بافت بزرگی خوش خیم پروستات به سادگی جدا می شود در صورتی که بافت اصلی پروستات مقاوم تر است.

در مورد روش پشت عانه ای چه ؟

جراح همان برشهای بالا و پایینی که در عمل فوق عانه ای استفاده می شود، ایجاد می کند. اما به جای شکافتن مثانه محتویات ناحیه پشت استخوان عانه را کنار می زند تا تمام سطح پروستات در دسترس قرار بگیرد. سپس برشی به پروستات زده و باز استفاده از انگشت و قیچی سرکجی بافت بزرگی خوش خیم پروستات را برمی دارد.