هرگاه رژیم غذایی آن قدر نامناسب باشد که غده های فوق کلیوی ضعیف گردند، دیگر به مقدار کافی«آلدسترون» تولید نمی شود و در نتیجه سدیم در بدن نمی ماند و فشارخون بالا نمی رود و بلکه از حد عادی هم پایین تر می آید. لذا دیگر مواد غذایی نمی تواند با فشار و به طور سریع و موثر وارد بافت ها گردد و نتیجه آن خستگی، ضعف مداوم و شدید خواهد بود. با این همه بسیار اتفاق می افتد که مقدار خوراک سدیم زیادتر از اندازه است (مانند کودکان و نوجوانان و دختران که اضافه بر غذای روزانه از مقدار زیادی مواد غذایی پر نمک مانند چپیس، پفک، چوب شور، بیسکویتهای دارای نمک فراوان و.... ) این نه تنها به خاطر مصرف بسیار سدیم گلرید یعنی نمک در غذاها است بلکه بر اثر جوش شیرین نان یا «پودر خمیر مایه» یا نیترات های سدیم که برای حفظ غذاها به کار می رود و یا براثر مصرف سدیومی است که به بیش از «300 نوع غذای آماده» افزون می شود، پدید می آید.

به طور کلی، مقدار سدیم در غذاهایی که منشاء حیوانی دارند بیش تر از غذاهایی است که منشاء گیاهی دارند. زیتون سبز و دانه غلات، سدیم زیاد دارند، و سیب، گریپ فروت و آناناس مقدار خیلی کمی سدیم دارند.

مصرف بیش از حد سدیم باعث ورم، افزایش فشارخون، کمبود پتاسیم و بیماری کلیه و کبد می گردد.

نکته :

در بعضی موارد برعکس باید مصرف سدیم خود را با حذف یا کاهش نمک طعام محدود ساخت که در این مورد می توان از بیماری های آدم (ورم به علت تجمع بیش از حد آب، مانند شرایط نارسایی قلب، سندروم های قبل از قاعدگی اواخر بارداری (سه ماه آخر آن) و چاقی مفرط نام برد.

نمک یا کلرورسدیم میزان مایعات بدن زن را حفظ می نماید. با این حال ممکن است عدم تعادل هورمونی (استروژن اضافی یا عدم تعادل در سیستم آلدسترون) نمک بدن را بالا ببرد. در اینجاست که نمک اضافی موجب ذخیره آب در بدن می شود.

در نتیجه بافت های بدن که شامل پرده های مغز می شود، متورم می گردد. و پرده آن تا حد جمجمه زن منبسط می گردد. و اگر مغز در محدوده جمجمه واقع نشده باشد تورم بیش تر می شود، فشارآب در داخل سر، انتهای اعصاب مغز را تحریک می کند، در نتیجه زن دجار سردرد، سرگیجه، اضطرابف عصبانیت و سردرگمی می شود. علاوه بر آن ممکن است به وزنش اضافه شود، و نفخ داشته باشد. در صورت کاسته شدن میزان مصرف نمک، نشاسته ها از بین برود.

اگر خانم ها، مبتلا به نشانه هایی می باشند که به آن اشاره گردید، یا از سندروم پیش از عادت ماهانه رنج می برند و میل شدیدی به خوردن و مصرف نمک دارند، و برای آنکه بتواند از ذخیره آب در بدن خود جلوگیری نمایند. باید میزان مصرف نمک را کنترل نمایند.