خانم هایی که (به علت جمع شدن آب در بدن) در تمامی اندام خود به ویژه، اطراف مفاصل، دست و پاها، و شکم تورم را تجربه می کنند. باید حداقل هفت روز پیش از شروع عادت ماهانه مصرف مایعات را حذف، در حداقل ممکن محدود نمایند و نباید در روز بیش از چهار لیوان یا فنجان مایعات مصرف نمایند ورم های به وجود آمده در نقاط مورد اشاره، نشان از آن دارد که محتوای نمک در بدن آن ها بالا رفته است، و نمک موجب نگاهداری آب اضافی در بدن گردیده است. معمولاً مایعات از راه کلیه ها دفع می شوند. اما وقتی زنی به علت سندروم پیش از عادت ماهانه ورم ها را مشاهده می کند، گویای آن است که، مقدار نمک موجود در بدن او موجب شده تا مایعات پیش از این که از ارگانیسم او عبور کند، به وسیله بافت های بدن جذب شود.

مهم است که به یاد داشته باشید مغز مانند دیگر قسمت های بدن متورم می گردد و موجب پدید آمدن فشار، تحریک پذیری و سردرد می شود.

لذا زنانی که آمادگی دارند پیش از عادت ماهانه دچار ورم یا اضافه وزن شوند، باید مقدار مصرف مایعات را کنترل نموده و محدود نمایند. اما زمانی که این که نشانه ها را ندارند، نباید عادات خود را تغییر دهند.

کافئین قهوه، چای، کولاها و آشامیدنی های کاکائو دار همه کافئین هستند. کافئین مغز را تحریک می نماید. و این مساله بر سیستم اعصاب مرکزی، فعالیت قلب، دستگاه گردش خون، و دیگر نقاط هماهنگ بدن و تنفس تأثیر می گذارد. با تغییر میزان سوخت و ساز بدن زن، کافئین آن چنان تأثیری بر وضعیت درونی و جسمی ایجاد می کند که انسولین افزایش می یابد، قند خون افت نموده و حمله شبه هیپوگلیسمیک پدید می آید.

اگر چه زن مبتلا به سندروم قاعدگی باشد. یا این که مبتلا نباشد، احتمالاً در صورتی که در روز چند نوبت آشامیدنی حاوی کافئین مصرف نماید، ولع غذایی ناشی از خوردن کافئین در او پدید می آید.

زنی که نشانه های سندروم های مختلف، مانند ولع غذایی همراه با افسردگی، انقباض، تشویش، و سردرد می باشد به نسبت بیش تری در معرض اثرات کافئین قرار دارد و باید در روزهایی که نشانه های سندروم به اوج خود می رسد و درد در سیستم اندامی مسئولی می گردد از خوردن هرگونه آشامیدنی های دارای کافئین خودداری نماید. سندروم از هر نوعی که باشد باید در روزهای پیش از عادت ماهانه از نوشیدنی های فاقد کافئین نظیر چای بدون کافئین و آشامیدنی های کربنات دار بدون کافئین مورد مصرف قرار گیرد. تنها در یک مورد است که شاید کافئین سودمند واقع گردد آن هم در مورد زنانی است که بدنشان مایعات را حفظ می کند. لذا در این صورت یک فنجان قهوه رقیق با چای کم رنگ کار یک مدر را انجام داده و از میزان تورم کاسته می شود.