روی : وقتی شما به روی فکر می کنید در واقع به رشد تولید مثل می اندیشید. این ماده معدنی سلول هایی را که شما برای حفظ سلامتی خود به آن ها نیاز دارید تولید می کند، از کمک به ایجاد پوست جدید، تا تقویت دستگاه ایمنی بدن، همگی از وظایف این ماده معدنی است.

بدن انسان 30 گرم روی دارد و این فلز به ویژه در کبد، لوزالمعده، اعضای تناسلی و هیپوفیز یافت می شود این عنصر در ترکیبات بیش از 80 آنزیم شرکت دارد و در متابولیسم های اساسی مانند قندها، چربی ها، و پروتئین ها مشارکت دارد. روی در پیشگیری از آکنه مفید است و فعالیت غدد چربی را منظم می کند. از کبد در مقابل آسیب های شیمیایی محافظت می کند و برای شکل گیری استخوان ها بسیار مهم است. موضوع کمبود روی در زمین هایی که در آن کود شیمیایی مصرف می شود، مورد قبول همگان است چرا که این گونه کودها رطوبت موجود در خاک را چنان اشباع می کنند که روی امکان حل شدن در آن و جذب به وسیله نبات را پیدا نمی کند.

فقدان روی بر تشکیل هسته سلولی، یا دقیق تر ذکر کنیم، بر تشکیل BNA و DNA در هر سلول بدن، اثر می گذارد، به ویژه در بافت های چشم و اسپرم تمرکز پیدا می کند. کمبود آن سبب کاهش باروری، کاهش مقاومت در برابر عفونت ها و کندی التیام زخم ها می شود . روی در تمام انواع گوشت هاف غلات آرد شده و حبوبات وجود دارد.

میوه ها و سبزی ها منابع فقیری از این عنصر می باشند. وجود روی برای تشکیل هموگلوبین همراه با مس ضروری می باشد. هم چنین کمبود روی از مقاومت بدن خانم ها در برابر عفونت کاسته، و طی روزهای پیش از عادت ماهانه منجر به تحریک پذیری؛ افسردگی و سایر نشانه های سندروم پیش از عادت ماهانه مانند سردرد و عصبانیت می شود. خانم ها برای تسکین و درمان سندروم پیش از عادت ماهانه، احتیاج دارند تا روزانه به میزان 30 تا 50 میلی گرم روی، مصرف نمایند.