این ویتامین، ویتامین تکثیر و بارور شدن است. هم چنین ویتامین زندگی طولانی و جوانی دراز مدت نیز نامیده می شود. ویتامین E از انباشته شدن فضولات سمی در بدن نیز جلوگیری می کند و در پیشگیری از بروز سرطان و بیماری قلبی عروقی از اهمیتی به سزابر برخوردار است. این ویتامین گردش خون را بهبود می بخشد. و برای ترمیم بافت ها، درمان تنش پیش از قاعدگی و بیماری فیبروسیستیک سینه ضروری می باشد. این ویتامین از نابود شدن سایز ویتامین های محلول در چربی به وسیله اکسیژن، جلوگیری می کند.

خانم هایی که روزانه 400 واحد یا بیش تر، و برای مدت دو یا سه ماه ویتامین E مصرف می کنند. در وضع فیبروکیستی پستان هایشان بهبود حاصل می شود. زنان یائسه یا زنانی که نزدیک به دوره یائسگی هستند با خوردن ویتامین E در تغییرات ناشی از یائسگی آرامش می یابند. این ویتامین مانع اکسیداسیون مواد چربی دار، مانند اسیدهای چربی دار اصلی، غده هیپوفیز، غده فوق کلیوی و هورمون ها جنسی می شود. زن برای افزایش تعادل هورمونی خود، باید روزانه 400 تا 800 واحد ویتامین E مصرف نماید.

کمبود ویتامین E باعث: آسیب رسیدن به گلبول های قرمز خون و تخریب عصب ها می شود. علائم کمبود این ویتامین شامل : مشکلات دوران قاعدگی، اختلال عصبی، و کوتاه شدن عمر گلبول های قرمز خون، سقط جنین خود به خود، و استحاله رحمی می باشد. کم شدن میزان ویتامین E در بدن با بروز سرطان روده و سینه در ارتباط است.

منابع طبیعی ویتامین E : سبزی های برگ دار، سبز تیره، حبوبات، مغزها، دانه ها و غلات کامل، بلغور ذرت، تخم مرغ، شیر، بلغور جو، جگر، دل، قلوه، سویا، گندم، یونجه، گزنه، جودو سر، گردو، فندق، بادام، روغن زیتون، جعفری، کرفس، لوبیا سبز، کلم، سیب، کاهو، هویج، مو، قارچ، گریپ فروت، پرتقال، گوجه فرنگی، کلم قرمز.

نکته :

1- بدن برای حفظ میزان صحیح ویتامین E در خون به عنصر روی نیاز دارد. 2- اگر می خواهید ویتامین E و مکمل های آهن را باهم مصرف کنید، هر کدام را در مواقع مختلفی از روز مصرف نمایید. انواع آهن غیرآلی (مانند فروسولفات) ویتامین E را از بین می برد. 3- افرادی که داروهای ضد انعقاد (گاهی به آن ها داروهای رقیق کننده خون یا داروهای قلبی نیز می گویند) مصرف می کنند نباید از مکمل های ویتامین E استفاده کنند. چرا که می تواند خطرناک باشد. 4- افرادی که داروهای ضد تشنج، کاهش دهنده کلسترول، سل، زخم معده یا آنتی بیوتیک نئومایسین مصرف می کنند، باید در مورد افزایش مقدار ویتامین E مصرفی با پزشک خود صحبت کنند. 5- اگر دیابت، روماتیسم یا ناراحتی های قلبی و فعالیت زیاد غدد تیروئید داشته باشید نباید در مصرف این ویتامین زیاده روی کنید. 6- اگر فشار خون بالا دارید با مقدار کمی از ویتامین E شروع به معالجه نمایید.