MAHSHO BB

مه شو: عرق بدن به تنهایی بدون بو است اما باکتری ها و قارچ های روی بدن از آن به عنوان محیط رشد استفاده کرده و سریعا شروع به تکثیر می کنند و عرق را به ترکیبات بدبویی تجزیه می کنند.

بیشترین قسمتی که بوی عرق می گیرد، زیر بغل است زیرا این قسمت دارای غدد عرقی می باشد که در این مناطق چربی و پروتئین تولید می کنند که مواد اولیه مناسبی برای تغذیه باکتری ها و قارچ های سطح پوست است.

عرق در بیشتر قسمت های بدن حاوی نمک است و باکتری ها کمتر می توانند از آن استفاده کنند. عرق به عنوان یک پدیده طبیعی و لازم می باشد زیرا بدن را مرطوب نگه می دارد و موجب دفع مقادیری از مواد زائد بدن می گردد.

بسیاری از افراد از بوی بد عرق خود گله مند هستند و درصدد راهی برای رهایی از آن می باشند. در این مقاله به راهکارهایی جهت رهایی از بوی بد عرق خواهیم پرداخت:

1- سیگار علاوه بر عوارض و مضرات بسیار موجب بدبو شدن بوی عرق نیز می گردد.بنابراین، سیگار را ترک کنید. البته به یک نکته مهم توجه داشته باشید که امکان دارد تا هفته ها پس از ترک سیگار، بوی بد سیگار و اثر آن در عرق بدن به جا بماند اما پس از گذشت زمان این مسأله به طور کلی حل می گردد.

2- لباس های نخی و کتانی عرق را بهتر به خود جذب می کنند؛ بنابراین، به جای پوشیدن لباس های نایلونی که عرق کمتری را از سطح بدنتان جذب می کنند، سعی کنید لباس های نخی و یا کتانی بپوشید. با پوشیدن لباس های نایلونی، عرق در سطح پوست باقی مانده و بوی بدی نیز خواهد گرفت.

3- حتما بدنتان را مرتبا خشک کنید زیرا با این کار، باکتری ها به سختی روی پوست خشک به حیات خود ادامه می دهند.

4- موهای زائد بدن مخصوصا موهای زیر بغل و کشاله ران خود را مرتبا اصلاح نمایید زیرا وجود مو موجب مساعد شدن شرایط رشد برای باکتری ها می گردد.

5- یکی از بهترین روش های پیشگیری از تعریق، شستشوی پوست بدن می باشد. بنابراین در نظافت بدن خود توجه لازم داشته باشید. شستشو با آب خالی خوب است اما بهتر است از صابون و یا شامپوهای مناسب نیز استفاده نمایید.

6- پس از استحمام و خشک کردن کامل بدن خود، از ترکیبات ضد عرق و مام های مناسب و معتبر در زیر بغل خود استفاده کنید.

7- بسیاری از مواد غذایی مانند کالباس، سوسیس، پنیر مانده، روغن، ادویه، زردچوبه، فلفل، خردل، سس گوجه فرنگی، تخم مرغ و مواد غذایی مانند اینها موجب بوی بد عرق می شوند. بنابراین، به جای خوردن اینگونه غذاها، بیشتر سبزی تازه و میوه استفاده کنید.

8- از صابون های آنتی باکتریال، گوگرد دار و ترکیبات ضد قارچ می توانید هفته ای یکبار استفاده نمایید زیرا اینگونه محصولات، میزان باکتری های مزاحم بدن و در نتیجه، بوی بد عرق را از بین می برند.

9- برخی از بیماری ها موجب تعریق و بوی بد عرق می شوند. حتما برای درمان آنها پیگیری لازم را انجام دهید.

10- دئودورانت ها مانع تعریق نمی شوند بلکه مانع متصاعد شدن بوی بد بدن می گردند. در حالی که ضد تعریق ها مواد شیمیایی هستند که تعریق را کاهش می دهند، البته ضد تعریق ها در اکثر موارد دئودورانت نیز هستند که بوی بد بدن را دفع می کنند.