مه شو:آیا سریع تر از آنچه تصور می کردید، شاهد تغییرات چهره و علائم پیری هستید؟آیا مدتی است که یا دیدن خود در آیینه همانند گذشته احساس رضایت و خوشحالی نمی کنید؟ حالا زمان آن رسیده که در نوع تغذیه، میزان خواب و شرایط روحی خود تجدید نظر کنید.چرا که تمامی این فاکتورها، به سادگی سلامت و جوانی شما را تهدید کرده و موجب تسریع روند پیری خواهند شد.

در این مقاله، نتایج تحقیقات پزشکان در خصوص عوامل تسریع کننده پیری را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

1-مشغله کاری زیاد

اگر لیستی طولانی از کارهای ناتمام دارید که هر روز با استرس به آن نگاه می کنید و با همه تلاشی که انجام می دهید، باز هم هنوز کارهایی باقی مانده است، حالا وقت آن است که سر و سامانی به کارها داده و کمی به خود استراحت بدهید.

تحقیقات نشان می دهند که کار زیاد و مشاغل پراسترس، یکی از دلایل مهم پیری زودرس در افراد است.ریموند کاسیاری رئیس بخش پزشکی در بیمارستان کالیفرنیا براین مسئله تاکید می کند که استرس زمانیکه مزمن می شود، با تاثیر بر رادیکال های آزاد موجب تخریب سلولهای بدن شده و پیری را به دنبال خواهد داشت.

دکتر کاسیاری توصیه می کند که به جای مشغله کاری زیاد ، سعی کنید برنامه ریزی منطقی داشته باشید و در آن واحد فقط بر یک کار متمرکز شوید تا از فشار استرس و نهایتا پیری زودرس در امان بمانید.

2-مصرف زیاد شکر و شیرینی

استفاده زیاد از شکر موجب پیری زودرس می شود.سوزان استوارت متخصص پوست در کالیفرنیا این مطلب را به این صورت توضیح می دهد که با مصرف زیاد مواد قندی و شکر، گلیکوزیله شده اتفاق می افتد که طی آن، مولکولهای شکر به رشته های پروتئینی چسبیده و همین روند تخریبی موجب افزایش چین و چروک، پف زیر چشم، گودی زیر چشم و کاهش درخشندگی پوست می شود.

بنابراین برای داشتن پوستی جوان و شاداب، تا حد امکان از مصرف شکر دوری کنید.

3-کمبود خواب

به عقیده دکتر کاسیاری، کمبود خواب علاوه بر ایجاد پف زیر چشم، موجب خستگی و کوتاهی عمر در افراد می شود.

وی اظهار می کند که 7 ساعت خواب زمان مطلوبی است که می تواند با رفع خستگی های روزانه، فرد را ریکاوری کرده و برای فعالیت های روز بعد آماده سازد.

محرومیت از خواب شبانه، به هر دلیلی که باشد عوارضی مثل خستگی، خواب آلودگی، نداشتن انرژی کافی برای روز بعد،عدم تمرکز و حتی چاقی و افزایش وزن را به دنبال داشته و زیبایی پوست را به مخاطره خواهد انداخت.این امر به مرور تبدیل به عادتی ناصحیح شده و نهایتا موجب پیری زودرس فرد می شود.

4-تماشای زیاد تلویزیون

در مقاله ای ک در یک مجله پزشکی استرالیایی به چاپ رسید، تاثیرات منفی تماشای تلویزیون اینگونه بیان شده بود: محققان، 11000 نفر در محدوده سنی 25 سال و بالاتر را برای این مطالعه انتخاب کردند .در پایان تحقیق به این نتیجه رسیدند که1 ساعت تماشای تلویزیون ، تا حد چشمگیری امید به زندگی را در این افراد کاهش داده و 2 ساعت از عمر آنها ک خواهد کرد و کسانی که بیش از 6 ساعت در روز به تماشای تلویزیون می پردازند، حدود 5 سال کمتر از افراد دیگر با شرایط مشابه، زندگی می کنند.

و این تازه تمام آنچه نیست که تلویزیون به سر ما می آورد، وقت گذراندن پای تلویزیون موجب ذخیره قند در بدن و به مرور چاقی و افزایش وزن این افراد شده و در ضمن تهدیدی جدی برای سلامت آنخا خواهد بود.

بنابراین دکتر کاسیری توصیه می کند که حتما بعد از 30 دقیقه نشستن پای تلویزیون و کار پشت میز یا کامپیوتر، حتما از جای خود بلند شده و چند دقیقه راه بروید و به طور مداوم در یک جا و یک حالت نمانید.

5-عدم تحرک و ورزش نکردن

مشابه مورد بالا زمانی اتفاق می افتد که فرد ساعت ها بدون هیچ تحرکی یکجا نشسته و هیچ فعالیتی جز خوردن مواد غذایی بی ارزش نداشته باشد.آنچه در این موارد فرد را تهدید می کند، مشکلات قلبی، کلیوی،چاقی مفرط و در نتیجه پیری زودرس و کوتاهی عمر خواهد بود.

ورزش و فعالیت های بدنی منظم، علاوه بر نشاط و سرزندگی ،موجب دور شدن فرد از بیماریها و مشکلات جسمی و روحی خواهد شد.

طی مطالعه ای که در یک مجله پزشکی ورزشی انگلیس به چاپ رسید، افرادی که 150 دقیقه و بیشتر در طول هفته ورزش میکنند، حدود 10 تا 13 سال بیشتر از افراد دیگر با شرایط مشابه زندگی خواهند کرد.

6- استفاده نکردن از کرم دور چشم

دکتر استوارت تاکید می کند که استفاده از یک کرم چشم حتی نوع کم هزینه آن، می تواند مانع از ایجاد خطوط نازک دور چشم و پیری زودرس در افراد شود.کرم هایی که از نظر رتینین A ، نوعی ویتامین A قوی هستند، بیشترین تاثیر را خواهند داشت.در ضمن،عوامل دیگری مثل داشتن نرم کننده، مرطوب کننده، آنتی اکسیدان، اسید هیالورونیک و ویتامین C، به تاثیر بیشتر این کرم ها کمک خواهند کرد.این عوامل، موجب تقویت کلاژن و الاستین پوست شده و با سفت نگه داشتن پوست و شادابی هر چه بیشتر آن، موجب حفظ جوانی و مانع از تشکیل خطوط ریز اطراف چشم می شوند.

ادامه دارد....