مکمل های چربی سوز بیشتر از گذشته در دسترس هستند و شما می توانید وزن خود را بدون تغییر در رژیم غذایی یا سطح فعالیت بدنی کاهش دهید. این ها چربی سوز هستند به اینصورت که به سوزاندن چربی با افزایش متابولیسم بدن کمک می کنند و شما کالری می سوزانید. با این وجود شواهد علمی هیچگونه حمایتی از ایمنی چربی سوزها نمی کنند. بعلاوه برخی از چربی سوزها ممکن است عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند و امکان دارد در برخی افراد هیچگونه تغییری در سوخت و ساز بدن ایجاد نکند.

مواد مورد استفاده در بعضی از آنها بطور دقیق بیان نمی شود و شما ازترکیبات آن اطلاعی ندارید. سازمان FDA تمام چربی سوزهای موجود در بازار را تایید نمی کند و مورد آزمایش قرار نداده است. متاسفانه برخی از تولید کنندگان بدون ذکر بر روی برچسب مواد و ترکیباتی را به این ها اضافه می کنند که می تواند برای سلامت فرد خطرات جدی ایجاد کند.سالانه هشدارهای بسیاری در رابطه با مواد موجود در این چربی سوزها داده می شود. طبق آمار موجود در سال 2015 سازمان FDA 20 مورد از چربی سوزهای غیرمجاز را شناسایی کرد.

بعنوان مثال یک محصول ممکن است حاوی سیبوترامین باشد. این در واقع دارویی است که در گذشته برای چاقی مورد تجویز قرار گرفته است اما از سال 2010 از سطح بازار جمع آوری شد زیرا خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد. یکی دیگر از محصولات حاوی یک ملین شناخته نشده است که فرد مصرف کننده را در معرض ابتلا به سرطان قرار می دهد. همچنین یکی دیگر از این محصولات حاوی سروتونین است و برای درمان افسردگی بکار می رود که می تواند خطر تشنج را در فرد ایجاد کند که این امر سبب خونریزی در افرادی که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند می شود.

مکمل های چربی سوز ممکن است به کبد آسیب وارد کنند. مدت های مدیدی است که گزارشاتی مبنی بر ارتباط چربی سوزها با آسیب های کبدی ارائه می شود که حقیقت دارد.یکی از موارد چربی سوز که در سال 2014 از بازار جمع آوری شد حاوی موادی بود که 100 مورد هپاتیت و التهاب کبد ناشی از مصرف آن در ایلات متحده گزارش شده بود. این مکمل باعث بستری شدن افراد در بیمارستان ها شد که متاسفانه برخی از آنها به پیوند کبد نیاز پیدا کردند.

بدون شک این قرص های چربی سوز اثرات منفی بر روی سلامت قلب خواهند داشت.بسیاری از این مکمل ها حاوی موادی هستند که ممکن است فشار خون و ضربان قلب را تا مرز خطر افزایش دهند.یکی از مواد اصلی موجود در این چربی سوزها پرتقال تلخ نام گرفته که حاوی آلکالوئیدهای سینفرین است، این ماده محرک جز مواد اصلی در چربی سوزهای موجود در سطح بازار بشمار می آید.متخصصان گزارش کرده اند که به علت وجود پرتقال تلخ حمله و سکته قلبی حتی در افراد سالم و بدون هیچ سابقه نیز مشاهده شده است. بطور مثال مرد 24 ساله ای مکمل چربی سوز حاوی سینفرین را مصرف کرده بود و یک لخته خون در شریان اصلی که خون قلب را تامین می کرد شکل گرفته بود که خوشبختانه او در بیمارستان تحت درمان قرار گرفت و بهبود پیدا کرد.

برخی از این مکمل ها سوخت و ساط بدن را تا سطح ناگواری افزایش می دهند. به عنوان مثال برخی از آنها حاوی نیتروفنول هستند که مطمئن نیستیم که سوخت و ساز بدن را تا چه حدی افزایش می دهد و آن ها را مصرف می کنیم. افزایش سطح سوخت و ساز بدن با توجه به ساختار بیوشیمی در هر فرد متفاوت است که خطرناکترین ماده ای که سبب افزایش غیرمعقول آن می شود نیتروفنول نام دارد که با تعریق شدید و نا منظم و سریع شدن ضربان قلب همراه است.