دانه شاهدانه یک غذای فوق العاده مغذی است که می تواند بعنوان میان وعده مصرف شود و یا به مواد غذایی اضافه گردد. تخم شاه دانه از گیاه شاهدانه تهیه می شود. تخم شاهدانه سزشار از پروتئین و اسیدهای چرب ضروری است.با توجه به مشخصات تغذیه ای که دارد در برخی افراد باعث کاهش وزن می شود.

بوته شاهدانه گیاهی است یکساله که متعلق به خانواده گزنه است.این گیاه تقریبا در هر نقطه امکان رشد دارد و در برابر آفات و علف های هرز مقاوم است. بوته شاهدانه به سرعت رشد می کند و در طوب 70 تا 110 روز به بلوغ می رسد. دانه های گیاه شاهدانه کوچک و مهره مانند هستند. این دانه ها را می توان خورد ، سرخ کرد و یا آب پز نمود و با غذاهای دیگر مصرف کرد.

تخم شاه دانه حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی است که این مواد عبارتند از پروتئین ، چربی ، کولین ، اینوزیتول و آنزیم. تخم شاه دانه حاوی تمام هشت اسید آمینه ضروری است که یک منبع بسیار خوبی از پروتئین های گیاهی را تشکیل می دهد.

تخم شاه دانه یک گیاه فوق العاده است که در کاهش وزن موثر می باشد.علت آن ممکن است سرشار بودن این دانه از اسیدهای چرب امگا3 باشد. مطالعات نشان م یدهد که برای افزایش سیری در کسانیکه در حال اضافه وزن هستند و یا در تلاش برای مصرف کالری می باشند بهتر است از دانه شاهدانه که حاوی امگا3 است، استفاده نمایند زیرا اثرات ضدچاقی امگا3 ثابت شده است.

غذاهای سرشار از امگا3 مانند تخم شاهدانه دارای فواید دیگری فراتر از کاهش وزن هستند. امگا3 به تنظیم خلق و خو ، خواب ، کاهش استرس و اقدامات هورمونی کمک می کند. همچنین خواص ضدالتهابی آنها را نباید فراموش کرد.

تخم شاهدانه بعلت اینکه حاوی مقدار زیادی امگا3 است ممکن است خون را رقیق نماید. اگر در حال حاضر از رقیق بودن خون رنج می برد قبل از اضافه کردن شاهدانه به وعده غذایی خود با پزشک متخصص مشورت نمایید. روغن موجود در تخم شاهدانه با گذشت زمان ممکن است فاسد شود پس توصیه می شود که آن را در یخچال نگه داری کنید.