یکی از مسایل نسبتا مهمی که بسیاری از خانم ها و نیز تعداد کمتری از آقایان با آن سر و کار دارند ، شیوه رهایی از شر موهای زائد بدن است. معمولا تبلیغات زیادی هم در این زمینه در رسانه ها و مطبوعات به چشم می خورد ؛ مواردی مانند لیزر در خانه یا اپیلاسیون با جلبک و گیاهان دریایی به عنوان راهکاری برای از بین بردن دائمی موهای زائد ؛ اما باید دید این تبلیغات و ادعاها واقعا تا چه حد صحت دارند. به طور کلی ، راه های مختلفی برای رهایی از موهای زائد بدن وجود دارد که اثر برخی از آن ها ، کاملا موقتی و برخی دیگر اثرشان طولانی و گاهی هم تقریبا دائمی است. روش هایی که موجب حذف موها از سطح پوست می شوند را دپیلاسیون می نامند. شایع ترین فرم دپیلاسیون ، همان استفاده از تیغ یا شیو کردن است. گزینه دیگر ، استفاده از دپیلاتورهای شیمیایی یا همان پودرها یا کرم های موبر است که با شکستن پیوندهای دی سولفیدی در زنجیره های پروتئینی موها ، موجب بریده شدن آن ها در سطح پوست می شوند.

اصطلاح اپیلاسیون هم عبارت است از خارج کردن کل مو که شامل قسمت زیر پوستی آن نیز می شود. اپیلاسیون را می توان با روش های مختلفی مانند : استفاده از موچین ، موم ، دستگاه های اپیلاسیون مانند اپی لیدی و بند انداختن انجام داد. این روش ها کاملا موقت مو را حذف می کنند.

البته در اپیلاسیون ، مدت بیشتری نسبت به روش دپیلاسیون طول می کشد تا موها دوباره رشد کنند.

برخی از روش های دیگر اپیلاسیون مانند الکترولیز ، استفاده از لیزر یا IPL می توانند موها را نسبتا دائمی از بین ببرند یا حداقل آن ها را به طور دائمی کم کنند.

تنها روش قطعی از بین بردن دائمی موها استفاده از الکترولیز است. در این روش یک سوزن بسیار نازک از سوراخ مو در سطح پوست وارد عمق آن می شود و سپس با استفاده از انرژی الکتریکی و تولید حرارت ، فولیکول مو را به طور دائم می سوزاند. اشکال عمده این روش ، وقت گیر بودن و سرعت پایین آمدن است. ضمن اینکه حسن انجام این روش که کاملا به فرد انجام دهنده آن بستگی دارد. اگر فردی در این کار مجرب نباشد ، می تواند موجب سوختگی پوست و بر جای ماندن جوشگاه های فرورفته بد شکل شود.

امروزه رایج ترین روش برای از بین بردن یا کم کردن دائمی موهای زائد استفاده از انرژی نورانی لیزر یا IPL است. در این روش رنگدانه ملانین موها انرژی نورانی لیزر را جذب و آن را به حرارت تبدیل می کند. حرارت هم در نهایت باعث از بین رفتن سلول های زایای فولیکول مو می شود. این روش برای از بین بردن موهای زائد سفید یا بور مفید نیست (بر خلاف الکترولیز) و هر چه پوست سفیدتر و موها تیره تر و کلفت تر باشند ، پاسخ دهی آن بیشتر و بهتر خواهد بود.

در مجموع می توان گفت ادعای واهی مبنی بر کم شدن دائمی موها با جلبک یا هر دو موجود دیگری مبنای علمی ندارد و این نوع ادعاها صرفا جنبه تبلیغاتی دارند. اپیلاسیون با جلبک یا گیاهان دریایی ، همان ایپلاسیون با موم یا ماده غلیظ و چسبنده دیگر است که با کندن موها از ریشه ، به طور طبیعی رشد آن ها را به تعویق می اندازند و جلبک در این میان نقش خاصی ندارد ! یادتان باشد که برخی از تبلیغات تنها برای بالا بردن ظاهری هزینه ها و اخذ پول بیشتر از مشتری ها هستند.

نکته بسیار مهم در زمینه لیزر موی زائد این است که برای این موضوع به متخصص پوست و مو مراجعه کنید و از مراجعه به کلینیک های لیزری که مسئول فنی آن متخصص پوست نیست پرهیز نمایید.

توجه کنید که بسیاری از پزشکانی که از عنوان پوست ، مو و زیبایی در تابلوهای مطب خود استفاده می کنند ، پزشک عمومی هستند و صلاحیت انجام لیزر درمانی را از نظر انجمن متخصصین پوست و مو ندارند