بسیار شایع است . در واقع چاقی تنها یک علت ندارد. افزایش وزن از در هم کنش پیچیده بسیاری فاکتورها منشاء می گیرد. متابولیسم و ژنتیک در افزایش نقش دارند ولی در بیشتر موارد، میزان وزن در اثر رژیم غذایی و فعالیت بدنی است. مصرف مقادیر زیاد کالری زندگی بی تحرک یا ترکیبی از هر دو موجب چاقی می شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی چاقی، احتمال وزن بیش از حد را تا 30 درصد می افزاید. ژن های شما سرعت تجمع چربی ها و محلی را تجمع می یابند تحت تأثیر می گذارند. با تأثیر بر میزان چربی بدن و توزیع چربی، ژن ها می توانند شما را به وزن گرفتن بیشتر مستعد نمایند.

محققین ژن های متعددی را مشخص نموده اند که در ایجاد چاقی دخیل هستند. در بیشتر موارد، چندین ژن (تا یک ژن واحد) در راه های مختلفی عمل می نمایند تا موجب چاقی شوند. این مکانیسم ها به خوبی شناخته نشده اند. تعداد محدودی بیماری ارثی نظیر سندرم پرادرویلی و سندرم کوهن شناخته شده اند که می توانند موجب چاقی شوند.

در مورد اشکال شایع چاقی، واضح است که عوامل محیطی نقش زیادی دارند. در جوامعی که مصرف مقادیر زیاد غذاهای پرچرب معمول است و بیشتر مردان فعالیت بدنی روزانه کمی دارند، شیوع چاقی بیشتر است.

اختلالات متابولیک و غدد درون ریز

بعضی افراد به طور طبیعی سوخت و ساز بالایی دارند آنها طبیعتاً کالری بیشتری نسبت به متوسط مردم حتی در هنگام خواب می سوزانند. سایر افراد کالری کمتری برای همان فعالیت بدنی احتیاج دارند. با این وجود میزان پایین سرعت متابولیسم به ندرت علت چاقی است. در واقع اکثر افراد چاق سرعت متابولیسم بالاتری دارند و میزان بیشتری انرژی در حال استراحت نسبت به افراد غیر چاق با همان قد می سوزانند با این حال بعضی افراد چاق هنگامی که وزن خود را کم می کنند مقادیر کمتری کالری در حال استراحت می سوزانند و این موضوع کم نگه داشتن وزن را مشکل می نماید.

بعضی اختلالات غدد درون ریز می تواند موجب وزن گرفتن با این وجود کمتر از 5 درصد تمامی موارد چاقی به عنوان اختلالات متابولیسمی با مشکلات هورمونی تشخیص داده می شوند اشکالات غدد درون ریز که می توانند منجر به چاقی شوند از این قرار هستند :

• سندرم کوشینگ • هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) • انسولینوما (تومور مترشحه انسولین در پانکراس) • تومورها، آسیب فیزیکی یا التهاب هپیوتالاموس • سندرم کیست های متعدد تخمدانی