توجه به پاها : پا را فراموش نکنید؛ این ستون محکم و فعال، نزدیک به یک سوم بدن را تشکیل می دهد. مفصل زانو بزرگترین مفصل در سراسر بدن است و قویترین و محکمترین استخوان بدن، یعنی لگن را حمایت می کند. از نظر پوستی، پاها پوست خشکی دارند و غده های چربی بویژه از مچ تا زانو چندان فعال نیست.

به همین دلیل لازم است به کمک یک لوسیون یا کرم موثر، پاها را چرب کنید. این کار پس از حمام کردن ضروری است. یکی از دلایل ناراحتی پاها، پوشیدن کفشهایی با کف نازک، پاشنه بلند و باریک است. این نوع کفشها افزون برایجاد ناراحتی، سلامت پاها را نیز به خطر می اندازد.بنابراین اگر می خواهید کفش پاشنه بلند بپوشید. در مواقعی از آن استفاده کنید که زیاد مجبور نباشید. روی پاها بایستید و راه بروید. کف کفش بایستی حداقل نیم سانتی متر کلفتی داشته باشد که کف پاها را در برابر سطوح سخت مانند آسفالت خیابانها یا سنگریزه ها محافظت کند.

پاشنه کفش بایستی به اندازه کافی پهن و محکم باشد و قابلیت ارتجاع داشته باشد. کفشهای ساخته شده از چرم طبیعی بر سایر اقسام چرمها ارجحیت دارند، زیرا چرم چروک نمی خورد و برحسب تغییر هوا و رطوبت منبسط می شود و اجازه می دهد مقداری از رطوبت پا تبخیر شود. کفشی را انتخاب کنید که طول آن به اندازه کافی باشد و انگشتان پا بتواند بطور طبیعی در آن جای بگیرد و حرکت کند. طول کفش معمولاً بایستی نیم تا یک سانتی متر از شست پا طویلتر و جوراب نیز یک سانتی متر از پا بزرگتر باشد.

کفشی که به زور به پا برود کفش نامناسبی است. کفش را در لحظات آخر زمان خرید انتخاب کنید نه در ابتدای آن، زیرا پاهای شما در اثر راه رفتن ورم کرده و بزرگتر و خسته تر شده است و بنابراین کفشی که در این حالت انتخاب شود مناسبتر خواهد بود. اگر در هوای سرد کفش می خرید در فکر انفقباض پا باشید و کفش را کمی بزرگتر انتخاب کنید، زیرا در هوای گرم پاها ورم نموده، از اندازه طبیعی بزرگتر می شوند.